Proskomídia - príprava darov
Umytie rúk odpradávna symbolizovalo nevinnosť. Tak aj kňaz pred tým, než začne pripravovať sväté dary , umýva si ruky, aby bol hodný sláviť a chváliť Boha. Potom pred žertveníkom spomína Kristovo vykupiteľské dielo a znovu, ako na počiatku celej liturgie, vzýva Boha.
Keď si Ježiš vybral na svoju liturgiu dary, neboli zo vzácnych a drahých materiálov, ale z obyčajnej pšenice a révy. Vybral si chlieb a víno. Chlieb, ktorý nasycuje, a dáva silu a víno, ktoré vlieva novú nádej a radosť do človeka. Tieto dary prináša Cirkev po celom svete v rôznych podobách. Prvotní kresťania sami prinášali tieto dary, čo si zachovali mnohé kresťanské východné cirkvi až dodnes.
V našom obrade sa pri proskomídii používa päť chlebov - prosfor. Z prvej sa vykrajuje Baránok slovami proroka Izaiáša o Božom služobníkovi. Nato sa pri prebodnutí Baránka vlieva do čaše víno a voda symbolizujúc krv a vodu, ktorý vytiekla z Kristovho boku. Z druhej prosfory sa vykrajuje čiastka na pripomienku Bohorodičky. Tá sa vloží napravo od Baránka do blízkosti jeho stredu. Požehnaná medzi ženami tak aj pri liturgii stojí po pravici svojho syna a v blízkosti jeho milujúceho srdca.
Z tretej sa vykrajuje deväť častíc na pamiatku nebeských mocností, prorokov, apoštolov, svätiteľov, mučeníkov, prepodobných a bohonosných otcov i matiek, nezištníkov a divotvorcov, Pánových predkov a svätca chrámu i dňa. Tieto častice sa ukladajú po ľavici Baránka.
Za pápeža, biskupa, kňazov a diakonov vykrajuje kňaz častice zo štvrtej prosfory. Z nej takisto vykrajuje častice za tých živých, za ktorých je slávená táto liturgia. Z poslednej prosfory sa vykrajujú častice za mŕtvych dobrodincov a zakladateľov chrámu, za tých mŕtvych, za ktorých je obetovaná liturgia a za všetkých zosnulých v pravej viere. Tieto častice sa kladú pod Baránka.
Častice sú na diskose poukladané tak, aby symbolizovali Cirkev na čele a v strede s Kristom. Následne sa dary zakrývajú a okiadzajú ako prejav ich dôležitosti a hodnoty. Zdroj: Slovo 03/2002
|