www.zoe.sk - E-zine Prešovskej archieparchie
http://zoe.sk/?citaren&id=8
Zoε - e-zine Prešovskej archieparchie

Mapa stránokÚvod > Zoe > Čitáreň

Dnes je: 8. marec 2021     Meniny oslavuje: Alan, Alana

Zoεpédia - náhodný výber: Myšlienka na slová Ž..., Turistika a Cirkev, Hypostáza.     pohľadnice

01.01.1989 | Ikonografia | Čítanosť(6605)
Vytlačiť na tlačiarni | Poslať ako tip známemu | Komentáre(0)

Trojica

Trojica

Diela majstrov sú nesmrteľné. Neúprosný tok času nenarúša impozantné výtvory geniálnych umelcov, ktoré aj s odstupom storočí nestratili nič na svojej sviežosti a kráse. Medzi tieto skvosty, ktoré v každej dobe očarúvali ľudí, nesporne patrí ikona Trojica z umeleckej dielne Andreja Rubľova. Ikona je naplnená nevädnúcou sviežosťou. Ani ten najobsiahlejší výklad symbolov obrazu nemôže obsiahnuť všetky vznešené myšlienky a dojmy pozorného a vnímavého diváka.

Andrej Rubľov napísal ikonu Trojica ako odpoveď na antitrinitárske učenie siekt 14. storočia. Dátum vzniku sa pohybuje okolo roku 1411. Ikonopisec vychádza z epizódy Starého zákona (Gn 18, 1-18), v ktorej sa opisuje pohostinstvo staručkého Abraháma a jeho ženy Sáry k trom anjelom v podobe krásnych mládencov. Exegeti kresťanského staroveku považujú toto miesto Starého zákona za jedno zo starozákonných zjavení podopierajúcich učenie o Svätej Trojici.

Táto téma bola byzantským umelcom po chuti. Sú známe ikony zobrazujúce Abraháma a Sáru posluhujúcich anjelom so zakomponovaným prestretým stolom a scénou zabíjania teľaťa. Rubľov v kompozícií svojej ikony sa sústredil na postavy anjelov a stola s eucharistickou misiou alebo kalichom. Pozadie tvorí dub, dom a skala. Táto ikona vylučuje akýkoľvek dej. Postavy anjelov umelec chápe ako symbol trojjediného Boha a ako predobraz Eucharistie. Základom kompozície je kruh. Je to zámer, pretože kruh sa oddávna považoval za symbol neba, božstva a lásky.

Anjeli sediaci na nevysokých stoličkách sú ponorení do svojich myšlienok, ich pohľad je upretý do nekonečna. Stred ikony tvorí misa s hlavou obetovaného teľaťa, predobraz novozákonného Baránka, ide o symbol Eucharistie. Stredný anjel zobrazujúci Krista, nakláňa hlavu na ľavú stranu a žehná kalich. Vyjadruje tým svoje odhodlanie a pripravenosť vziať na seba obeť vykúpenia človeka z hriechu. K tomu ho povzbudzuje Boh Otec, zobrazený ľavým anjelom. Jeho tvár vyjadruje veľký smútok. Pravý anjel, Svätý Duch, je prítomný ako Utešiteľ. Ikona zachycuje akt najväčšej obety lásky. Otec obetuje Syna za svet. Postava Krista vyjadruje najvyššiu poslušnosť Syna, ktorý je ochotný trpieť a obetovať seba samého.

Ikona vyvoláva u diváka pocit tichej vnútornej vyrovnanosti. Obsahuje niečo upokojujúce, prívetivé, uschopňujúce diváka k dlhému, sústredenému nazeraniu. Po stretnutí s týmto dielom divák odchádza vnútorne obohatený. To hovorí o výnimočnej kvalite ikony.

Táto ikona Andreja Rubľova bola nespočitateľnekrát napodobňovaná, ale žiadna kopia nedokázala reprodukovať jej kúzlo. Rubľov spojil zložitú stredovú symboliku s čistotou a bezprostrednosťou ruského mnícha. Pre ikonu Trojica nezvolil temné farby byzantskej palety, ale svieže, jasné farby z okolitej ruskej prírody a podarilo sa mu vytvoriť dielo, ktoré má veľa povedať každému veriacemu človekovi. Právom sa považuje za najlepšie dielo Andreja Rubľova a vôbec celého ruského ikonopiseckého umenia.

V. Lazarov – preložil -kc-


Ak organizujete alebo viete o organizácii akejkoľvek zaujímavej akcie, podujatia a pod., informujte nás o tom a my to spropagujeme na zoε.

Copyright © 2006-2018 zoε | O zoε | Kontakt | Mapa stránok | Ochrana osobných údajov

NAJ.sk

Valid XHTML 1.1 Valid CSS 2.1 Webdizajn

Copyright © 2006-2018 zoε