Diskusné fórum (téma)Miestnosť: Teológia - Nájdete tu témy, ktoré sa dotýkajú rôznych teologických disciplín.
06.10.2010 - 19:18 |
![]()
U nás sa dlho používal pôvodný text vyznania viery (teda bez Filioque). Dokonca v podmienkach Brestskej únie bolo, že gréckokatolíkom nebude vnucované dopĺňať Filioque. Na Ukrajine potom Zamoščská synoda v r. 1720 rozhodla, že sa Filioque bude dopĺňať. Nás sa rozhodnutia tejto synody pôvodne netýkali, ale v r. 1726 boli prijaté aj pre Mukačevskú eparchiu.
Otázka je to zložitejšia a vcelku i náročná. Jedno je isté:v Nicejsko-carihradskom vyznaní nie je. Zároveň pravdou je,že nám=zjednoteným s Rímom bolo sľúbené zachovať pôvodnú verziu schválenú snemami Cirkvi a používanú na Východe.Aj keď Filioque bolo vyznávané na Západe (síce bez záverov všeobecných snemov) už od 5.storočia,s istotou môžme tvrdiť,že do symbolu viery sa u nich dostalo na konci 8.st.Avšak v 9.storočí pápež Lev III.,keď chcel uchovať vyznanie viery spoločné s Východom, sa postavil proti takémuto rozširovaniu symbolu,ktoré sa spontánne ujalo na Západe avšak súčasne uchoval pravdu obsiahnutú vo Filioque.Rím ho latinskej liturgickej verzii Credo pripustil až v r.1014.V 7.storočí sa Byzantinci s údivom dozvedeli,že papežovo vyznanie viery obsahuje Filioque... Hoci pôvodný západný úmysel bola vlastne obhajoba proti arianizmu a chceli tým poukázať na rovnakú,tú istú podstatu,božskú prirodzenosť Svätého Ducha akú má i Syn.Súčasne vlastne narábali ale s iným lingvistickým a teologickým kontextom...(Je toho viac,ale je to ozaj náročnejšie a obšírnejšie...)
Skôr by som doplnil jednu perličku: Katolícka cirkev (napriek všetkému) odmietla pridanie slov "a Syna"(kai tou Fiou) k formulácii "ktorý vychádza od Otca" v gréckom texte nicejsko-carihradského symbolu a to dokonca v jej liturgickom použití v latinskej cirkvi...
"Ja som v svojom Otcovi, vy vo mne a ja vo vás" (Jn 14:20)
30.03.2011 - 20:16
| Chruňo
Re:
Ak ide o citaty...
,,Keď príde Tešiteľ, ktorého vám ja pošlem od Otca, Duch pravdy, ktorý vychádza od Otca, on o mne vydá svedectvo." (Ev. podla Jana 15, 26) :-)
To ktory chruno? Z BA, ci z VT? :)
Pekne od chruna, ze cita sv.Pismo. :)
A aj mu chápe, nie jak dakto druhý ;)
Jozef, tebe to jednoducho páli. Tebe to myslí až do takej miery, že by sme tvoje myslenie mohli pomenovať po grécky para-noia. Dám ti jednu radu a vonkoncom ju nemyslím ako urážku: Zájdi s tým, prosím ťa, za nejakým odborníkom.
Ešte by som rád vedel, či si okrem latiníkov a protestantov v kontakte aj s "charizmatikmi" . Poznám totižto zopár psychicky labilných ľudí, ktorí sa pohybujú práve v takomto prostredí.
Nemaj obavu o moje zdravie. To je absolutne v poriadku. Uz ma tu z toho nejaky rozkolnik obvinoval. Mate to asi v genetickej vybave.
Koho myslis pod charizmatikmi? Aj clenov neokatechumenatnej cesty? Radsej sa staraj o spasu svojej duše.
To nebolo myslené ako obvinenie alebo urážka. Urážkami sa nič nevyrieši a o tebe to platí dvojnásob. V tomto prípade to bola len dobre mienená rada.
Tak si take dobre mienene rady nechaj pre seba a svojich znamych. Tito obzvlast potrebuju.
Ja uz len cakam, kedy Ty a Tvoji kamarati nieco podobne odkazete nasim biskupom. (vid Vase prispevky na rozkolnickej webstranke ohladom scitania ludi). Jaki ste vy vsetci premudreli.
Celkom zaujimave si precitat aj tvoj blog. Jaky si ty dokonaly odbornik na preklady modlitieb... Ja sa ani necudujem, ze ma posielas za odbornikom. Ved ja som oproti Tvojmu Egu uplny magor.
Vďaka za reklamu!
;)
Potrebovali by sme viacej takých odborníkov a takých blogov - a tiež, aby boli viacej reflektované cirkevnou vrchnosťou. Vďaka, Martin, za Tvoje úsilie.
Popravde, nikdy som o sebe netvrdil, že som nejaký odborník a ani som sa za odborníka nikdy nepovažoval. Možno mám malú výhodu v tom, že som pochytil čo to zo starogréčtiny, ale inak som klasický archeológ.
Čo sa nášho obradu týka, mnohé veci som sa dozvedel z kníh R. F. Tafta...
Jasne, ja nechapem naco su nam potom seminare, teol. instituty, doktoraty,atd. Ked to staci i doma nastudovat na internete, ci z knizkoch po didovi. To ostatni nedokazu sami doma nastudovat? :)
Ta precitam paru brozurok od Tafta, a je to.
Veru prečítaj! Nezaškodí ti. ;)
Ja som jednu cital asi pred tromi rokmi. Ale ak mas v pdf, tak mi posli, lebo to som mal len tak na vikend pozicane. Sa vydalo len par kusov z nej
Snáď by som to vedel naskenovať. Ale ja som myslel skôr knihu Život z liturgie. Tradice východu i západu. Má okolo 430 strán, vyšla v refugiu. Možno by sa dala ešte zohnať.
http://www.artforum.sk/catalog/taft-robert-f: zivot-z-liturgie-tradice- vychodu-i-zapadu/?mod=cat alog&detail=21588
Katolicizmus východného obradu?
Nepamatam sa, ako sa to volalo, ale sa mi zda, ze to vydalo Centrmu Vychod-Zapad.
kamos mi pisal, ze sa to vola Zivot z Liturgie.
Život z liturgie je priemerne hrubá kniha 430 strán a vyšla v spomínanom refugiu. Neviem o tom, že by to vydalo aj Centrum východ-západ. Katolicizmus východného obradu bolo vydané v Centre a je to taká tenká brožúra.
Refugium by malo tento rok vydať aj Stručné dějiny byzantské liturgie, tak sa teším. http://www.refugium.cz/?id=kniha&vyber=27 4
Tie Stručné dějiny byzantské liturgie od Tafta vydal aj Apoštolský exarchát v Českej republike v roku 2008: http://www.mzk.cz/publikace/novinky/nov5 1/05.html
Bola to taka ciernobiela brozurka A5 asi 30-50 stran.
Tak to asi bude ten Katolicizmus východného obradu: http://www.csvzml.org/index.php/sk/misc
Keď sme už pri tom Taftovi a jeho knihe, Refugium vydalo aj iné zaujímavé tituly. Napríklad Úpřimná vyprávění poutníka svému duchovnímu otci a Fotiovo schizma. Historie a legenda. Trochu samoštúdia nemôže byť na škodu.
Putníka tuším vydala Dobra kniha, nie? Ja som cital Putnika, co vydal Byzant.
Fotiova schizma je z akeho uhla?
Pútnika vydali aj na Morave. Nepoznám slovenské vydanie, ale české je dosť kvalitné. Má aj skvelý úvod.
Fotiovo schizma je kniha, ktorú na prelome 40./50. rokov napísal jeden český jezuita - historik. Pôvodne to vyšlo po francúzsky a anglicky, nedávno to preložili do češtiny. Na svoj čas veľmi pokrokové a mnohí historici, či už katolícki alebo pravoslávni, nie sú ani dnes schopní vytvoriť si taký nadhľad.
Ruský pútnik vydaný v Dobrej knihe (aj v Byzante) je neúplný. Vydanie z Dobrej knihy obsahuje iba samotných 7 rozprávaní ale neobsahuje Tri kľúče k pokladnici vnútornej modlitby a Poučenia svätých Otcov o vnútornej modlitbe srdca. Odporúčam verziu z vydavateľstva Refugium - preklad je o dosť kvalitnejší, navyše má aj kvalitnejšie a rozsiahlejšie poznámky a úvod.
Len ta kniha je skor vhodna mnichom. Nie laikom, navyse zenatym. Ti by mali rozvijat skor manzelsku spiritualitu.
A asi preto sa stala svetovým bestsellerom svetovej duchovnej literatúry... populárnym aj na Západe. Som zvedavý kedy navrhneš aby sa tí čo žijú v manželskom stave zďaleka začali vyhýbať celej východnej spiritualite, pretože je celá vhodná skôr mníchom... :-(
A nemam pravdu?
No nemáš.
To myslim vazne, ze mam.
Daj mi cislo na svoju manzelku, sa jej spytam, co ona nato. Zeby som to spresnil, myslel som to takto, ak zenaty chlap si vezme za vzor putnika z knihy a bude sa snazit ho nasledovat, tak mu to moze aj rozbit manzelstvo
Nezmysel. Ustavičná modlitba je najlepšou a najľahšou cestou zbožštenia (premenenia) človeka - nielen mnícha, ale aj ženatého.
Inak, podobná téma (o ustavičnej modlitbe, resp. Ježišovej modlitbe) tu už je - http://www.zoe.sk/?forum&show=theme& amp;id=80
Pozeram,co vydalo Refugium. Pozerám, ze je tam viac diel od Josefa Kolačeka. Čítal som od neho samizdat o sv. Janovi Nepomukovi Neumannovi CSsR. Asi najlepšie napísaný životopis svätca, ktorý som kedy čítal.
Refugium je dobré. Vydalo aj Špidlíka (ktorého som nečítal). A v nejakej knihe dali medzi pripravované publikácie Filokaliu. Neviem sa dočkať. Na preklady je skvelá OIKOYMENH. Češi a Moraváci všeobecne vedia vydávať knihy. U nás takéto kvalitné vydavateľstvá nemáme a to sme vraj katolícka/kresťanská krajina. Môžeme sa hanbiť.
Zaujímavá je aj brožúrka Dokumenty prvých dvoch ekumenických snemov. Preložil, úvody a poznámky napísal o. Marcel Gajdoš.
Ďalej dávam do pozornosti: kánonické pravidlá http://www.pravoslav.gts.cz/kanony.htm http://www.teologia.iskra.sk/docs/stachovic/didslov ak.htm http://www.teologia.iskra.sk/docs/stachovic/tradici oapostolica.htm A zaujímavé sú aj spisy gréckych cirkevných otcov. Na vysokej úrovni ich začala vydávať česká OIKOYMENH. Ja som čítal zatiaľ iba Gregora z Nyssy: Proč neříkáme, že jsou tři bohové.
Zabudol som na toto: http://www.artforum.sk/catalog/husek-vit-kitz ler-petr-platova-jana-eds :anticke-krestanstvi-litu rgie-retorika-antropologi e/?mod=catalog&detail =30005
Ešte som to nečítal, ale veľmi ma to zaujalo. A z toho, čo visí na nete je vcelku zaujímavé toto: http://www.dogmatika.wz.cz/ctexty.htm
A mojej stránke reklamu neurobíš? :-(
Vraví sa, že aj zlá reklama je reklama. A u Jožka si nič iné ako zlú reklamu ani nemôžeš priať. Možno sa dočkáš...
Jeden zaujímavý článok na Andreiovej stránke, ktorý sa týka témy: http://www.grkat.nfo.sk/Texty/ekporeusis.html
v podstate grkat.nfo.sk moze byt. Ale diskusia na nej je skoro vzdy grc. Neviem, ci ma nejaky zmysel. A neguje, to dobre, co je na webstranke.
Len tam mozu prispievat iba vyvoleni :)
Prispievať môže ktokoľvek. Len sa musí zaregistrovať. http://www.grkat.nfo.sk/diskusia.html - hneď v prvej téme (pravidlá) je o tom viac.
|
Re: [Reagovať]