www.zoe.sk - E-zine Prešovskej archieparchie
http://zoe.sk/?forum&show=comments&id=3
Zoε - e-zine Prešovskej archieparchie

Mapa stránokÚvod > Zoe > Diskusné fórum

Dnes je: 25. november 2017     Meniny oslavuje: Katarína

Zoεpédia - náhodný výber: Hymnus, Biskupská berla, Súdny proces s Ježiš....     pohľadnice

Diskusné fórum (téma)

Miestnosť: Spiritualita - Tu môžete hľadať odpovede na otázky duchovného života.
14.06.2006 - 09:52 | Čítanosť(20937)
Vytlačiť na tlačiarni | Poslať ako tip známemu | Komentáre(28)

Meno:?
E-mail:
WWW:
Predmet:?
Text:?

<b>text</b> - text
<i>text</i> - text
<u>text</u> - text
Kontrolný kód:?
    
Položky vyznačené tučným písmom sú povinné !
 
11.08.2006 - 14:35 | Okoloidúci
Re: Jozefovi k spiritualite [Reagovať]
Som západného obradu ale vidím to tak.
Východná spiritualita je upriamenie sa na Boha priamo so zameraním hlavne na vďakyvzdávanie a oslavu .
Západnej chýba viac ten oslavný prvok. Len by sme od Boha vždy niečo žobronili pre seba.
 
17.08.2006 - 18:42 | Milan
Re: Re: Jozefovi k spiritualite [Reagovať]
Pojem vychodna spiritualita znamena ako svoju vieru preziva vychodny krestan v liturgii, v modlitbe, v mnisstve, cez cirkevnu disciplinu, v teologii, cez ikony a spev. Je to velmi siroka oblast, kde bude vela moznosti o nej blizsie hovorit.
Blizsie o nej hovori kardinal Tomas Spidlik vo svojich knihach, napr. Spiritualita krestanskeho vychodu.
 
04.10.2010 - 16:58 | andreios |
Okoloidúcemu [Reagovať]
Nuž, západná spiritualita je viac právnická, strohá, utilitaristická. Východ sa mi zdá taký živelnejší, bytostnejší.
 
04.10.2010 - 21:15 | martin
Re: Okoloidúcemu [Reagovať]
Andrei a doplnil by som ťa: a spontánnejší, úprimnejší a prirodzenejší. A ak to očistím od vystupňovaných adjektív, tak poviem: je spontánny, úprimný, prirodzený. A nefalšovaný, nesfalšovaný a nefalošný. A nepomýlený a nedomýšľavý... Nestojí na pseudozbožnosti,ale je postavený a upriamený na OSOBNÝ vzťah človek a Boh, Boh a človek. A to všetko nie ako niečo neosobné,ale ako "ja a Boh a Boh a ja". V tej úprimnej a čistej podobe. Pritom ale stále striktne vernej pôvodnej apoštolskej tradícii a tradícii sv.Otcov Cirkvi a ich učeniu.
 
04.10.2010 - 21:42 | andreios |
Re: Re: Okoloidúcemu [Reagovať]
Ten západný prístup bazíruje niekedy príliš na princípoch, východný prístup je možno zdanlivo menej prepracovaný (čo sa princípov - kazuistiky týka), ale zato pristupuje individuálne ku každému človeku.
 
04.10.2010 - 22:05 | martin
Re: Re: Re: Okoloidúcemu [Reagovať]
teraz ani nemyslím z pohľadu,kto je "pravovernejší" či "pravdivejší", len dodám: tá ich kazualita je neraz akoby to, do čoho sa "zamotávajú"... ako niečo, ak niekto klame, tak musí veeeeeľmi dávať pozor, čo klamal minule ... to mi len tak, trochu pripomína tú podobnosť... a to všetko pre ich "dôslednú", priam "dokonalú" logickosť a racionaltu. Aj vo veciach, ktoré sú predmetom a oblasťou viery, nie rozumu ...
 
05.10.2010 - 09:27 | Euthymos | |
Re: Re: Re: Re: Okoloidúcemu [Reagovať]
Presne toto je obrovský rozdiel: Z viery a nábožnosti spravili na západe istú štandardizovanú operáciu ľudského ratia, čím sa oslabila dôležitosť vzťahu samotného. Pre istotu uvediem konkrétny príklad: Západný kresťan má POVINNOSŤ zúčastniť sa v nedeľu a prikázaný sviatok na celej svätej omši. Na východe je naproti tomu dôležitejšie, aby sa veriaci túžili zúčastňovať na liturgickej modlitbe Cirkvi. Podobné nariadenie preto nemá zmysel, pretože živý vzťah sa nedá nanútiť...
 
05.10.2010 - 15:28 | Zachariaš
Re: Re: Re: Re: Re: Okoloidúcemu [Reagovať]
Pekne ste Andreiosom opísali.Vývoj na Západe po rozkole viedol ku racionalizácii viery,scholasticizmu,upla tňovaniu moci a to sa prejavilo na úpadku duchovnosti.Dôsledky toho si vyskúšali pravoslávni,ktorí prijali úniu.Moje osobné rozhodnutie pre pravoslávie(a rozlúčka s rim.kat.)vychádzalo práve z toho,že u pravoslávnych nachádzam nezdeformované dedičstvo kresťanského východu.
 
05.10.2010 - 20:28 | Euthymos | |
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Okoloidúcemu [Reagovať]
Rozumiem, prečo si sa rozhodol pre pravoslávie a fandím Ti. No aby sme boli objektívni, isté deformácie pôvodnej tradície nájdeme snáď v každej autokefálnej cirkvi. Ľudia, ktorí sú stavebným materiálom cirkví nie sú dokonalí, takže je to prirodzené.
Radšej by som to formuloval tak, že západní kresťania (aj mnohí uniati) neprikladajú skoro žiadnu váhu Tradícii. Naproti tomu v pravosláví je Tradícia základnou zložkou litrgickej modlitby...
 
05.10.2010 - 09:39 | Euthymos | |
Re: Okoloidúcemu [Reagovať]
Ako hovorí aj R. F. Taft, východná spiritualita je LITURGICKÁ. Neexistuje rozdiel medzi liturgiou a súkromnou modlitbou. Ľudová zbožnosť sa neprejavuje paraliturgickými pobožnosťami, ale najmä liturgickou modlitbou.
Východnú liturgiu vnímam ako niečo, čo hlboko zasiahne srdce každého človeka, ktorý má záujem o živý vzťah s Bohom. Každý v nej nájde to, čo práve potrebuje. Navyše je veľmi bohatá a rozmanitá, takže keď sa hoci aj monach poctivo modlí časoslov a Iisusovu modlitbu, na iné pobožnosti jednoducho nemá čas a ani nemá potrebu modliť sa niečo iné...
 
05.10.2010 - 11:02 | andreios |
Re: Re: Okoloidúcemu [Reagovať]
Toto je jeden z najdôležitejších aspektov byzantskej spirituality - že ľudová spiritualita je spiritualita liturgická, vychádza z bohoslužobného života cirkvi.
 
15.09.2006 - 12:24 | andreios |
bolo o tom nieco na www.grkatpo.sk na fore [Reagovať]
O tejto téme sme už dosť diskutovali na fóre na www.grkatpo.sk. Škoda, že ho úplne zrušili (mohlo ostať aspoň ako archív). Nie celkom chápem prečo.


andreios<b>
<a href=" http://www.grkat.nfo.sk">grkat.nfo.sk</a></b>
 
20.04.2007 - 14:11 | andreios |
Re: [Reagovať]
Len pridám drobnú poznámku, že by sme mali správne hovoriť o byzantskej alebo byzantsko-slovanskej spiritualite, lebo východných obradov, tradícií a tým pádom aj spiritualít je viac.

andreios
http://www.grkat.nfo.sk
 
11.02.2010 - 00:42 | andreios |
Re: [Reagovať]
Spiritualita je život vo Svätom Duchu, ako žijeme s Bohom, ako prežívame tento vzťah.
 
15.03.2010 - 17:23 | Euthymos | |
Re: [Reagovať]
Táto téma ma veľmi zaujala. Mohlo by to byť veľmi zaujímavé, keby sa nám ju podarilo trošku oživiť...

Základom východnej spirituality je theosis - zbožštenie. Preto by sme východnú duchovnosť mohli definovať napríklad ako zjednocovanie sa človeka s Bohom.
 
15.03.2010 - 23:26 | andreios |
Re: Re: [Reagovať]
Ja by som skôr theosis vyjadril ako "účasť na Božom živote". Ale plne súhlasím, že to je základ našej duchovnosti.
 
16.03.2010 - 07:20 | Euthymos | |
Re: Re: Re: [Reagovať]
Pokúšal som sa zjednodušene zadefinovať východnú spiritualitu (ak pod tým rozumiem nejaký duchovný proces alebo "cestu"). Theosis by som ani ja nedefinoval ako zjednotenie...
Skôr som narážal na otázky, ktoré archijerej/jerej kladie katechumenovi: "Zjednocuješ sa s Kristom?"
 
16.03.2010 - 11:24 | andreios |
Re: Re: Re: Re: [Reagovať]
Aha, jasné. Inak, to odrazenie sa od obradu krstu je inšpirujúce.
 
16.03.2010 - 21:43 | Jozef |
Spiritualita [Reagovať]
Ja uznavam iba tu spiritualitu, ktora dnes najviac "krvaca". Spiritualita Tvojho biskupa.
 
16.03.2010 - 22:22 | andreios |
Re: Spiritualita [Reagovať]
A to je aká?
 
04.10.2010 - 11:32 | Jozef
Re: Re: Spiritualita [Reagovať]
A je vobec nejaky rozdiel medzi slovom spiritualita a tradicia?
 
04.10.2010 - 16:49 | andreios |
Re: Re: Re: Spiritualita [Reagovať]
Je.
 
06.10.2010 - 06:12 | Jozef |
Re: Re: Re: Re: Spiritualita [Reagovať]
Aky?

Ja som narazil na ortodoxne webstranky, kde si zamienaju spirituality and tradition.
 
06.10.2010 - 11:51 | Euthymos | |
Re: Re: Re: Re: Re: Spiritualita [Reagovať]
To, že si tieto dva pojmy zamieňajú na nejakých pravoslávnych stránkach, ešte nič neznamená. Vieš, koľko bludov sa nájde na neoficiálnych stránkach, či už katolíckych alebo orthodoxných? Hovorí ti niečo pojem "kritika prameňov"?

Ja to vnímam asi takto: Tradícia - od trado, ere: odovzdávať, podávať ďalej - je vo všeobecnosti duchovné dedičstvo predávané v určitej spoločnosti z generácie na generáciu. Väčšinou sa týmto slovom myslí ústne podanie.
Východná tradícia v užšom zmysle je učenie východných svätých Otcov všeobecne prijímané pravoslávnou cirkvou. Existuje aj pojem liturgická tradícia, ktorý označuje predávanie určitého súboru rituálov z generácie na generáciu, jeho pozvoľné prispôsobovanie novým kultúrnym okolnostiam a teda vývoj tohto systému.
V byzantskej liturgii je zastúpené obrovské kvantum učenia svätých otcov vo forme poézie. Takýmto spôsobom je posvätná Tradícia úzko spätá so spomínanou liturgickou tradíciou a s modlitebnou praxou.
Spiritualita je zase "cesta duch". Tento pojem teda označuje spôsob, akým sa jednotlivý veriaci alebo aj celé spoločenstvo približuje k Bohu.(Vzhľadom na východnú "spiritualitu" by som skôr použil slová: ...spôsob, akým sa pripravujeme na prijatie božského života. Preto je pre pravoslávie lepšie použiť slovo "duchovnosť".) Na východe je síce spiritualita/duchovnosť silne previazaná s Tradíciou, no Tradícia je viac teoretická, kým spiritualita je praxou samotnou.
 
06.10.2010 - 14:56 | andreios |
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spiritualita [Reagovať]
Tradícia je širší pojem, zahŕňa aj teologické formulácie, právo, "umenie" atď.
 
07.10.2010 - 15:44 | Jozef |
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Spiritualita [Reagovať]
A kto to takto zadefinoval? Otec Kardinal Špidlik?
 
05.10.2010 - 22:13 | martin
Re: Re: Re: Spiritualita [Reagovať]
a je nejaký rozdiel medzi syrom a sírou ???
 
06.10.2010 - 06:13 | Jozef
Re: Re: Re: Re: Spiritualita [Reagovať]
Ano. Syr mas v trenirkach a siru na jazyku.
 

Copyright © 2006-2010 zoε | O zoε | Kontakt | Mapa stránok |

NAJ.sk

Valid XHTML 1.1 Valid CSS 2.1 Webdizajn

Copyright © 2006-2010 zoε