www.zoe.sk - E-zine Prešovskej archieparchie
http://zoe.sk/?forum&show=comments&id=85
Zoε - e-zine Prešovskej archieparchie

Mapa stránokÚvod > Zoe > Diskusné fórum

Dnes je: 25. november 2017     Meniny oslavuje: Katarína

Zoεpédia - náhodný výber: Genesis, Chlieb a víno v litu..., Turistika.     pohľadnice

Diskusné fórum (téma)

Miestnosť: Rôzne - Ak neviete, kam máte zaradiť svoj príspevok, tak Vám je k dispozícii táto miestnosť.
10.02.2010 - 22:45 | Čítanosť(65535)
Vytlačiť na tlačiarni | Poslať ako tip známemu | Komentáre(118)

Meno:?
E-mail:
WWW:
Predmet:?
Text:?

<b>text</b> - text
<i>text</i> - text
<u>text</u> - text
Kontrolný kód:?
    
Položky vyznačené tučným písmom sú povinné !
 
12.02.2010 - 06:15 | Jozef |
Re: [Reagovať]
Ja neviem, ci sa toto vsetko do Velkeho postu naučim. :)

Ja Ti osobne poviem, ze ked sa to ucime, tak sa citim ako na treningu. Dobity po celom dni sa mi nechce znovu zapinat mozog.

Bratranec mojho stareho otca, rodeny kanadan nebol zavadzaniu VPD nakloneny, ked sa to u nich zavadzalo.

Mne sa toto vsetko paci. Lenze ak to bolo volakedy v nasej Cirkvi, tak zivot bol uplne iny. Niektori ludia nevedeli citat, pisat, boli to prevazne pastieri, rolnici, atd. Ak sa nieco nove naucili, tak si to pamatali aj o rok bez knizocky.

Mne sa jedno bije, ze dakto povie, ze podme zit vychodne. Ale okrem modlitieb, nezmeni ostatny sposob zivota-mobily, internet, hypermarkety,atd. To je tiez zapadny sposob zivota, to neprislo z vychodu.

Ci nie tak Andrej? Minuly Post, pamatam sa si sa postil od internetu. Neda sa zit bez internetu? Da. A prezijes aj v zemlanke.
 
12.02.2010 - 16:57 | veriaci
V dobrom pre Jozefa :-) [Reagovať]
Jozef,
po prečítaní tvojich príspevkov (nielen na tejto stránke)je potrebné pouvažovať, či by ti nepomohol pôst od internetu. Naozaj, aby si trochu nad sebou popremýšľal...
 
12.02.2010 - 17:07 | Jozef |
Re: V dobrom pre Jozefa :-) [Reagovať]
Ta ked mna pocitac zivy mily veriaci.
 
12.02.2010 - 17:10 | Jozef |
Re: V dobrom pre Jozefa :-) [Reagovať]
Mily veriaci,

dneska so mi bol trochu oddychnut od internetu, mas pravdu, dostal si ma.

Boli sme sa s kamaratom pomodlit v nemocnici za nenarodene deti. Pozyvam aj Teba, kontakt na mna mas.

Boh Ta zehnaj!
 
16.02.2010 - 11:48 | andreios |
aliturgické dni v ambroziánskom obrade [Reagovať]
Len taká zaujímavosť - aliturgické dni existujú aj v západnej cirkvi - v ambroziánskom obrade (Milánska arcidiecéza). Počas celého Veľkého pôstu v piatky vôbec neslúžia sv. omše, ale majú špeciálnu pôstnu bohoslužbu (bez účasti na Kristovom tele a krvi). Podľa rozprávania môjho kamaráta, rímskokatolíckeho kňaza ambroziánskeho obradu, sú tieto pôstne bohoslužby u ľudí veľmi obľúbené a so zachovávaním piatka ako aliturgického dňa v Milánskej arcidiecéze nemajú nijaké problémy. Prečo sa teda tejto myšlienky my akoby až bojíme?
 
31.03.2010 - 13:04 | Michael
Re: aliturgické dni v ambroziánskom obrade [Reagovať]
Som však zvedavy, že ako to riešia na prvy piatok v poste.....pri tej ucte prveho piatku na Zapade a vlastne aj u nas, tak si neviem predstavit, zeby sa zdrzali, aj ked aprilovy prvy piatok u nas Grekov tohto roku bude bez Eucharistie. Ale myslim si ze sa to da odstranit......ved spociatku bol problem dodrziavat aliturg. Vel. piatok........niekt. knazi aby pritiahli veriacich na Carske casy na konci rozdavali Kristovo Telo. Ale podarilo sa to odstranit.....potom sa tazko prijimali sluzby VPD.....ale aj to uz je dobre zabehnute (cest vynimkam) no treba sa modlit za hierarchov a aj za veriacich aby to vedeli prijat.....a nebol by problem aj s alit. dnami pocas Vel. postu.
 
31.03.2010 - 14:21 | andreios |
Re: Re: aliturgické dni v ambroziánskom obrade [Reagovať]
Podľa mňa to nijako neriešia. Asi tam ani neexistuje taký prvopiatkový ošiaľ. A hlavne, pre nich je samozrejmé, že liturgické predpisy sa majú zachovávať. To len u nás sa ich dodržiavanie považuje za čudáctvo a extrémizmus. :-((
 
31.03.2010 - 14:24 | andreios |
Re: Re: Re: aliturgické dni v ambroziánskom obrade [Reagovať]
A tiež si myslím, že je pre nich úplne samozrejmé, že liturgický život cirkvi má prednosť pred akoukoľvek formou ľudovej zbožnosti.
 
31.03.2010 - 14:48 | Jozef |
Re: Re: Re: Re: aliturgické dni v ambroziánskom ob [Reagovať]
Čo máš zase proti ľudovej zbožnosti?
 
31.03.2010 - 21:49 | andreios |
Re: Re: Re: Re: Re: aliturgické dni v ambroziánsko [Reagovať]
Jozef, Ty máš asi naozaj nejaké problémy. Nič proti ľudovej zbožnosti som nenapísal, len som napísal, že cirkevný liturgický život má v Katolíckej cirkvi vždy prednosť pred akýmikoľvek formami ľudovej zbožnosti (vo všetkých obradoch). To nie je nič proti ľudovej zbožnosti.
 
01.04.2010 - 07:17 | Jozef |
Re: Re: Re: Re: Re: Re: aliturgické dni v ambroziá [Reagovať]
Ja som precitlively na ludovu zboznost, lebo vsade sa na nu utoci.

Prid Ty niekedy na pivo do LM. Vezmem ako obvykle aj kamosa odbornika, nech sa aj s tebou porozprava.
 
18.02.2010 - 13:08 | Jozef Komišak |
Re: [Reagovať]
Andrej, preco v Amerike az v 90-tych rokoch zacali zavázdat Liturgiu VPD? Ved oni tam nemali komunizmus-prenasledovani e za poslednych 200 rokov.
 
18.02.2010 - 16:12 | andreios |
Re: Re: [Reagovať]
Ale latinizáciu mali, resp. si jej dôsledky priviezli z domoviny.
 
20.02.2010 - 05:05 | Jozef |
Re: Re: Re: [Reagovať]
V akom zmysle? Ved napriklad moj pribuzny bol rodenym kanadanom, ked sa stal knazom.

Andrej, co bolo impulzom, ze sa Liturgia VPD a aliturgicke dni tam zaviedli?
 
20.02.2010 - 12:51 | andreios |
Re: Re: Re: Re: [Reagovať]
"Ale latinizáciu mali, resp. si jej dôsledky priviezli z domoviny."
 
20.02.2010 - 23:08 | Jozef |
Re: Re: Re: Re: Re: [Reagovať]
Ako?

V USA a Kanade mali pred nami minimalne 40rokov predstih (neratam do toho 1. a 2. sv. vojnu). Ale s tymito zmenami zacali az v 90-tych rokoch.

Pritom po zatvoreni bani, atd v 70-tych rokov nastal v regionoch, kde bolo velke zastupenie sloven.greckokatolikov, velky odliv za pracou do inych regionov. Bol som v jednom z tych regionov v roku 2002 a vela som sa pytal. V tych oblastiach zostali prevazne starsi, navyse je tam velky nedostatok knazov.


Tomu nechapem, preco to zacalo az v 90-rokov a aky to malo vtedy zmysel.

Ak nejaka latinizacia existovala, tak nevnimal by som ju iba negativne. Zrovna v USA a v Kanade je viac pozitivna ako negativna.
 
21.02.2010 - 23:36 | andreios |
Re: Re: Re: Re: Re: Re: [Reagovať]
Prečo sa to začalo v 90-tych rokoch? Lebo im toľko trvalo, kým zreflektovali 2. vatikánsky koncil a začali ho uvádzať do praxe. (Ten bol v rokoch 1962-1965, takže zase 40 rokov náskok nemali. No trvalo im to niečo vyše 20 rokov. Nie je to nič prekvapujúce, veď aj u nás sa ešte v mnohom koncil neuviedol do praxe. A ani CCEO - po skoro 20 rokoch.)
 
22.02.2010 - 00:11 | andreios |
Re: Re: Re: Re: Re: Re: [Reagovať]
Čo vidíš pozitívne (pozitívnejšie) na tom, ak sa opúšťa/zanedbáva vlastné a nahrádza cudzím?
 
23.02.2010 - 04:39 | Jozef |
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: [Reagovať]
Dost zasadne pozitivum vidim v tom. Na priklade Ameriky, kde je velka migracia obyvatelstva. Ak niekto napr. v Philadelhii strati pracu a najde si v meste, kde napr.nie su greckokatolici, tak bude chodit do rimokatolickej farnosti, lebo ich obrad im nebude cudzi.
 
23.02.2010 - 11:36 | martin
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: [Reagovať]
Takže, ak sa dá pochopiť táto logická konštrukcia a argumentácia,záver je teda taký: čím viac sa naša liturgia (pod rôznymi vplyvmi) bude podobať na latinskú omšu, tým lepšie ? Takto si to myslel ?
 
23.02.2010 - 15:10 | Anna
Re: na všetky RE [Reagovať]
Prosím Vás, nikto mi neodpovedal na otázku, ako konkrétne rímokatolíci menia náš obrad
 
23.02.2010 - 21:59 | martin
Re: Re: na všetky RE [Reagovať]
Milá Anka. Odpoveď si dostala, len si ju "asi" nezbadala.To je prvý znak dôsledkov tých deformácií a zmien: poniektorí,ba možno mnohí sú už vlastne dezorientovaní,čo je naše,čo má byť naše,čo nie je naše a čo tam v žiadnom prípade nepatrí... Takže,skôr než poviem dalšie odpovede,nadýchni sa,pomodli sa,sadni si a až tak pokračuj v čítaní:pravda je totiž neraz bolestivá... No a začnem trošku žartovne odpovedať na to,že ako rímskokatolíci menia náš obrad(ale nielen to):ak myslíš nejakého rímskoaktolíka,napr. akože nejaký sused z tvojej viesky alebo z mojej, nejaká mamka Pôstková, tak tá nemení nijak. Smutné na tom je,že neraz ho meníme a deformujeme my sami...Tlak na našu Cirkev (a nielen na obrad...) bol zo strany západnej Cirkvi v rôznych a mnohých oblastiach už od samotného vzniku rôznych únií,najmä ale po poslednej (r.1649). Spomínal som už oblasť vmiešavania sa do otázky výberu kňazov posielaných napr. do Ameriky. V oblasti liturgickej, máš odpoveď vlastne v tejto Andreiovej téme: "Liturgické predpisy v našej cirkvi určujú,že od pondelka do piatka vo Veľkom pôste a v stredu sa nemajú slúžiť liturgie,iba večierne a utierne a ďalšie bohoslužby časoslova. (V stredy a piatky sa slávia liturgie vopredposvätených darov.)Takisto sa liturgia nemá sláviť v stredu a piatok syropôstneho týždňa. Tieto dni sú dňami pokánia,dňami,keď máme žialiť nad našimi hriechmi,uvedomovať si svoje odlúčenie od Boha ...,preto cirkev určuje,že sa nemá sláviť liturgia ...". Ďalšou oblasťou je nepremyslené a automatické preberanie rôznych vonkajších znakov,vlastných rímskokatolíckej cirkvi, napr.zanechanie východných klerických rúch(17.st., ale čosi sa asi deje niekde nenápadne i dnes...)a prebratie latinských, preberanie paraliturgických obradov a modlitieb, ako ruženec,krížová cesta,vystavovanie Eucharistie a eucharistická pobožnosť,atď. a v neposlednom rade zanechanie vlastnej (východnej) teológie a prijatie latinských teologických princípov,napr. vkladanie Filioque do vyznania viery,akceptovanie rôznych lat.dogiem, napr.o neomylnosti pápeža,akceptovanie latinskej ekleziológie založenej na zvrchovanej moci rímskeho pápeža a pápežskom primáte, atd, atd. V praxi dalšie oblasti sú to napr.: spôsob vysluhovania tajny krstu- ponorením(jednak výlučne pri božskej liturgii a zároveň so súčasným vysluhovaním všetkých 3 iniciačných sviatostí naraz), neumožňovanie prijímania detí po krste, atd atd... Napokon dalšia oblasť je i terminologická. Napr. používanie výrazu "sviatosť" namiesto "tajna, tajomstvo", pričom prvý výraz neobsahuje v sebe práve rozmer tajomstva svjatych tajín,kým druhý v sebe obsahovo zahŕňa aj jedno aj druhé.Takže skrátka: z našej Cirkvi sa dnes stala cirkev,ktorá "vedome zanechávala svoje vlastné tradície a niekedy úplne nekriticky akceptovala a stále akceptuje administratívne nariadenia Apoštolského stolca a dogmatický (teologický) vývoj západnej Cirkvi,čo je vlastne aktívnym popieraním užhorodského unifikačného dokumentu z r.1649.Pričom požiadavka ponechania si svojho obradu,vznesená pri podpisovaní unifikačného dokumentu,znamená v praxi nielen zachovávanie liturgických obradov bezo zmien,ale aj vývoj celej teologicko-dogmatickej tradície v súlade s východnými princípmi vývoja,ktoré sú prameňom všetkých ostatných prvkov komplexu vlastnej východnej tradície." A v posledných dňoch a v období, je vidieť ďalšie kroky v rozpore s dokumentami II.Vatikánskeho koncilu a dokumentov rímskeho biskupa ohľadom východných katolíckych cirkví,kam neodmysliteľne a logicky patríme aj my...,ohľadom návratu k vlastnej a pôvodnej Tradícii (s veľkým "T")so všetkým,čo k nej patrí, ale naopak ani sa nenapreduje aj v zmysle týchto dokumentov (napokon aj CCEO),ale ani sa neraz neudržiava akýsi status quo, ale preberajú sa rôzne cudzorodé a teologicko-spirituálne rozporné kroky v oblasti liturgie, liturgiky, sviatkov, bohoslužieb a preberaní všetkého "rímskeho". Napr.: zbierka na tzv.Katolícku univerzitu súčasne s tzv.pastierskym listom biskupov Slovenska..., čítanie apoštolského listu Benedikta XVI. na prvú pôstnu nedeľu obsahovo mimo tematiky a charakteru a obsahu našej prvej pôstnej nedele,užívanie rôznych modlitieb a pobožností a aj tzv. sviatkov, mimo liturgických poriadkov a teologického zázemia a obsahu, atd atd. Neviem,či som uviedol dosť konkrétnych príkladov,ale na úvod hádam stačí...
 
24.02.2010 - 05:04 | Jozef |
Re: Re: Re: na všetky RE [Reagovať]
Jaaaaaaaaj Martin, tak som sa zhrozil, ked som tento prispevok cital, ze "utekam" hned ku pravoslavnemu vladykovi nech ma berie k sebe. :)))
 
24.02.2010 - 05:12 | Jozef |
Re: Re: Re: na všetky RE [Reagovať]
A este jedno, nech sa ti rimokatolici drzia svojho zapadneho. Ta ne Martin? :)

Ta este oni si do Ruzenca Bozieho Milosrdenstva zakomponuju vychodne prvky. A po II.vatikanskom koncile prevzali nejake casti do Sv.Omse aj z našej Liturgie.

Ta mam pocit, ze zmatok je bud v oboch obradoch alebo je vsetko s tym v poriadku. Podla mna je vsetko OK. Pardon v poriadku, OK to zapadnarina.
 
24.02.2010 - 08:07 | Anna
Re: Re: Re: na všetky RE [Reagovať]
Nemám teologické vzdelanie, ale veľmi rada si čítam sv.písmo a v sk. apoštoských je mnoho prípadov keď sa zakladali nové cirkvi a všetky boli podriadené Petrovi. Stalo sa dokonca ako sa Peter s Pavlom nepohodli, ale v pokore našli zasa spoločnú reč. Myslím si, že v každej dobe a mám na mysli aj tú našu, nájdu sa trenice, ale nie je potrebné ich vyhľadávať. Vždy je treba mať na mysli Ježiša, jeho život, smrť a zmrtvýchvtanie. Bez toho je naše namáhanie v tomto svete úplne márne. A je tu ešte jedna možnosť výberu kde chcem patriť. Pracujem v mužskom kolektíve, zloženom z greko, rímo, evanielik, neveriaci a nemáme s tým problém navzájom sa rešpektovať. Predstavte si sitáciu - obedňajšia prestávka 30 min. a my sa bavíme o kázniach z nedele. Ako to tam ti clapi rozoberajú. Je to fantastické. Verím, že je to vymodlené. Deň čo deň sa modlím za pracovné prostredie.Každý by mal zahrnúť do svojích modlitieb problém svojho života.
Martin, skutočne ďakujem za obšírnu odpoveď, mnohé veci sú mi jasnejšie, ale podľa Tvojej reakcie na páprža mám pocit,že by Ti vyhovovala skôr pravoslávna cirkev, pre pokoj v duši. U nás v nedeľu nečítali žiadný list a ani zbierka nebola.
 
24.02.2010 - 11:54 | martin
Re: Re: Re: Re: na všetky RE [Reagovať]
Aj keď pri vecných diskusiách nie je vôbec dôležitý subjektívny názor (a môj už vôbec nie),predsa po tomto Tvojom príspevku poviem,že sa mi páči a na rozdiel od nejakých iných "tiežreakcií" bol k veci a mal myšlienku.Doplním Ťa:každý sme na svojom mieste,poste a na danom určitom "poli",kde žijeme,pôsobíme,pracujeme ,sme.Tam sa snažíme svedčiť a žiť spôsobom nám blízkym a vlastným s pomocou Božou,z Jeho milosti,blahodati a v Duchu Svätom.No a k tomu,čo som napísal.Neuviedol som svoje pocity a názory(v tom zmysle,že "ja si myslím" a že "toto a toto sa mi páči-nepáči"),ale uviedol som konkrétne fakty a reality,a nie ako niečo subjektívne.Zbadal som ale,že sme sa trochu neporozumeli v jednej vecičke,ktorú som spomenul ohľadom pápeža.Vzniklo to z toho,čo som si všimol až dodatočne,že som pri uvádzaní tých faktov nedal úvodzovky.Citoval som to teda a nebol to len nejaký môj osobný dojem či postoj...(Je to ale realita.)A citoval som z jednej vyše 200 stranovej knižôčky,vydanej Teolog.fakultou na Trnavskej univerzite v spolupráci s Centrom spirituality Východ-Západ,z článku "našich" ľudí=gréckokatolíckych teológov a liturgistov...(Ináč: sú tam ešte nie takéto veci...)K tomu som sa dostal nielen nejakým "suchým",samoúč elným štúdiom pre štúdium,ale v prvom rade skrz osobné prežívanie a "okúšanie" hĺbky našich liturgických slávení.Tým "spúšťačom" túžby aj po poznaní,(že čo to vlastne je ?)bolo prežitie práve tohto obdobia,v ktorom sme i teraz:svätej 40-nice,svätého Veľkého pôstu každodennou účasťou na neskutočných veľkopôstnych večierňach(,ktoré som žiaľ u nás mal možnosť prežiť a spoznať až pred asi 3 rokmi,čo bolo v mojej 40-tke...).To ponáranie sa do textov a obsahu týchto modlitieb a obradov,ma vtiahlo,zasiahlo a oslovilo.Takže tak ako niekto hneď v úvode po nastolení tejto Andreiovej témy a otázky poznamenal,že sa to do pôstu "nestihne naučiť" (ako prežívať toto obdobie),odpoveď je,že sa to ani nemusí "učiť" do začiatku pôstu.Tak ako je pôst prípravou k Slávnej Pasche a Voskreseniju,vedúcemu cez utrpenie,kríž a smrť, je teda prostriedkom k nášmu plnšiemu prežívaniu a uvedomeniu si zmŕtvychvstania Iisusa Christa ako najväčšej pravde našej viery,tak aj práve všetky tieto naše obrady a modlitby sú prostriedkom,ktorý nás tomu učí:ako prežívať a načo upriamovať svoje vnútro. No a presne tu je podstata (aj) tejto nastolenej témy (o aliturgických dňoch,slúžení Služby VPD,atd):"neriešime& quot; tu,resp.nedebatujeme tu o zachovávaní predpisov pre predpisy,pretože sú (ako nejaký paragraf,ktorý sa má len preto plniť,rešpektovať a zachovávať),ale preto,že práve ich zachovávanie nás usmerňuje a upriamuje ako, akým spôsobom máme prežívať my,východní katolíci, svoju duchovnosť,spiritualitu,akým spôsobom a akým obsahom.Aj pre toto je smutné,o čo sme ochudobňovaní a v tomto kontexte ma(nás) bolí,že sa nám neraz predkladá niečo cudzie,iné namiesto toho,čo máme po ruke,čo máme, takpovediac, na stole predložené a my sa obzeráme po inom stole s inými jedlami a vlastné sme pritom ani neochutnali... Viem,že nie každý a vždy má možnosť účastniť sa na týchto obradoch a liturgických sláveniach.Ale stojí to za to! ;-) Nechcem už veľmi odbočiť a naťahovať to,len spomeniem,že okrem (teologického) obsahu a teologických právd podaných tak hlbokou osobnou formou (ja-môj hriech-Boh-Jeho milosrdenstvo-moja kajúcnosť a pokajanije-Božia vernosť-nesmierna láska a obeta Vteleného Slova,Božieho Syna,ICXC),je tam i ozaj veľa teológie v náväznosti na celý komplex nášho Východu vrátane spirituality...Nemôžem za to,ale pri včerajšej večierni mi pri jednej modlitbe k Najsvätejšej Trojici vyschlo v krku,keď sme prosili Sv.Ducha,Ty,"ktorý z Neho vychádzaš ..."... A sme opäť "tam".Totiž, naša Tradícia (nie tradícia) sa musí brať komplexne ako celok:liturgia,spirituali ta,teológia,atd.,aby sme ju skutočne mohli pochopiť,lepšie pochopiť a plnšie prežívať.
 
01.04.2010 - 23:34 | Michael
Re: Re: Re: na všetky RE [Reagovať]
Waaaaau tak som si to tu cital, a skoro ma trafil slak, Martin ked nevies poriadne v com spociva dogma o neomylnosti a celkovo ekleziologia Cirkvi.....tak tu nepis taketo herezy, ktorymi vovadzas mnohych do bludnej nauky......radsej ked citas tieto riadky sa pomodli nicejsko-carihradske vyznanie viery, lepsie urobis.
 
03.04.2010 - 08:31 | Jozef |
Re: Re: Re: Re: na všetky RE [Reagovať]
Michael, Tvoja trpezlivost ma moj obdiv. Ja sa priznam, Martinove prispevky nevladzem citat do konca.

Martin z VT, Tebe odporucam aby si uz necital tolko vela knih, lebo Ta to metie. Radsej vyloz z policky zaprasene sv.Pismo a pocitaj si dakedy. Ak mas problem z dogmami, tak tam najdes zopar citatov, ktore Ta vyvedu z omylu. Alebo sa obrat na Tvojho kamosa, co ma jednu perfektnu webstranku a ak tam nevyčitaš to, v čom sa Ty mylis, tak mu kludne zavolaj, on bude rad, ze ma robotu.

Toto je nazorny priklad, ze prehnane nahananie sa za vychodnou spiritualitou vedie do schizmy. Nielen u laikov...

VS cotky na ruke a tri mobily vo vacku...
 
03.04.2010 - 14:01 | Athanasios
Re: Re: Re: Re: Re: na všetky RE [Reagovať]
Pokús sa tie Martinove príspevky čítať vždy do konca a pochopíš čo nimi chce povedať ;-)
 
04.04.2010 - 17:33 | Michael
Re: Re: Re: Re: Re: Re: na všetky RE [Reagovať]
Akokoľvek, popieranim dogmy o neomylnosti pápeža, pápežského primátu a i... popiera prvotnu formu uniatizmu (aj ked ta dogma o neomylnosti vtedy este nebola). Rímsky biskup vždy bol (je a bude) ten, ktory mal rozhodujuce slovo pri mnohych herezach, ktore sa objavili v Cirkvi. Len si nacitaj ako vznikol blud nestorianizmu.....tie pisomne listy medzi patriarchami Vychodu: Cyrilom Alexandrijskym a Nestoriom, antiochijskym patriarchom. Aj ked obidvaja boli patriarchami.....od koho sa dovolavali potvrdenia ich ucenia?, no od KOHO?!!! od rimskeho biskupa!!!
 
04.04.2010 - 18:16 | Euthymos | |
dogma [Reagovať]
1. Nemám pocit, že by niekto na tomto fóre popieral ktorúkoľvek dogmu.
2. Ak niekto kritizuje dogmu, nemusí útočiť na primát rímskeho patriarchu vo všeobecnosti.
 
04.04.2010 - 20:24 | Michael
Re: dogma [Reagovať]
„Kto tvrdí, že svätý apoštol Peter (...) od Pána a Ježiša Krista priamo a bezprostredne prijal iba čestný primát, nie však primát pravej a vlastnej jurisdikcie, nech je exkomunikovaný“ (DS 3055). Nikto tu vyslovene nenapísal, že popiera pápežov primát, či jeho neomylnosť (ale len keď hovorí Ex Cathedra....to tu nezaznelo zo strany Martina....a prave toto je najdolezitejsia cast dogmy!!!), ale ako si vylozis slova Kto tvrdí....Lebo to co som cital v Martinovom prispevku (v niektorych veciach mal pravdu, to kvitujem), sa podoba na dialog, ktori vedu pravoslavny s Kat. cirkvou, pricom stale napadaju primat. No ten tu vzdy bol....od Kristovho: Pas moje baránky... az doteraz. Poviem len jedno ak ma niekto problem s dogmami katolickej cirkvi s jej hierarchiou, tak nech sa pouci od nasich (pra)starych rodicov. Lebo ti, ked tuzili po lepsom zivote tak sa odstahovali do krajin s vidinou lepsieho zivota. Tak mozno odkaz pre tych horlivych, proVychodne-Nezjednotene orientujucich sa veriacich....kludne je moznost vycestovat ci uz do Moskvy, ci niekde do Grecka a zit si tam svoju vernost litere, s tym ze nemas ucast na Kristovom Tele, ktore ma aj hlavu a nou je tu na zemi Petrov nástupca. (Ef 4, 14-16) Nemozu fungovat udy tela pokial tam nie je riadiaci organ a nou je hlava......TAK TO UZ POCHOPTE!!!!!
 
04.04.2010 - 22:00 | Athanasios
Re: Re: dogma [Reagovať]
Dosť veľkým problémom je ak niekto hovorí k Východu používajúc vyjadrovacie prostriedky Západu a čaká, že Východ všetko bezmyšlienkovite prijme bez príslušneho pretlmočenia do Východného "jazyka" pochopiteľného Východnej mentalite. Problémom však je aj to ak sa Východ správa ako keby jazyku Západu rozumel a na základe toho argumentáciu Západu považuje za neprimeranú. To isté platí aj opačným smerom.
 
04.04.2010 - 22:08 | Jozef
Neomylnost papeza [Reagovať]
 
05.04.2010 - 00:07 | Athanasios
Re: Neomylnost papeza [Reagovať]
Zaujímavo sa o probléme neomylnosti pápeža (pozitívne) vyjadruje aj Vladimír Solovjov v knihe Rusko a univerzálna cirkev.
 
05.04.2010 - 00:31 | Euthymos | |
Re: Re: dogma [Reagovať]
V tvojom príspevku je jeden ZÁKLADNÝ omyl; Kristovo mystické telo - Cirkev - má totiž len jednu hlavu (či už v nebi, alebo na zemi) a tou je Kristus. A dovoľujem si tvrdiť, že takýto názor nijako nemusí protirečiť, či "ohrozovať" dogmu.
Skús svoju myšlienku o primáte rímskeho patriarchu preformulovať tak, aby bola v súlade s Písmom a stráviteľná aj pre iných ako rímskokatolíkov.
 
05.04.2010 - 11:15 | Jozef
Re: Re: Re: dogma [Reagovať]
A co je na tom nepochopitelne? Ved to je vec, ktora je nieco najjasnejsie v Sv.Pisme. Iba pysni to prehliadaju.
 
05.04.2010 - 11:56 | Athanasios
Re: Re: Re: Re: dogma [Reagovať]
Preto by bolo vhodné mnohé veci potrebné vysvetliť a prezentovať takým spôsobom aby ich dokonca ten je pyšný bol ochotný prijať.
 
05.04.2010 - 14:47 | Jozef |
Re: Re: Re: Re: Re: dogma [Reagovať]
A naco nad tym filozofovat, ked to je uplne jasne zo samotneho sv.Pisma?
 
05.04.2010 - 15:36 | Athanasios
Re: Re: Re: Re: Re: Re: dogma [Reagovať]
Veď vidíš, že asi to nie je jasné všetkým... Ak chýba čo i len na jednej strane skutočná vôľa pochopiť toho druhého a tolerovať to, že si môže vysvetľovať veci v iných súvislostiach, potom je konštruktívny dialóg veľmi ťažký.
 
05.04.2010 - 16:16 | Jozef
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: dogma [Reagovať]
Tak to uz filozofovanie nepomoze, ale pomoze iba uprimna modlitba za toho druheho.
 
05.04.2010 - 12:58 | Michael
Re: Re: Re: dogma [Reagovať]
Omyl vtom ziadny nevidim. Je jasne, ze hlavou mystickeho tela Cirkvi je Kristus, ale ja rozpravam o viditelnej hlave....ktora, tu musi byt.......aby niekto neupadol do bludnych nauk.....je mnoho pripadov, kedy aj vychod. patriarchovia sa dovolavali u Petrovho nastupcu potvrdenia pravej nauky.
Mozno by som to dal do tej roviny, ako si pisal, o tych bratoch, aj o Jeruz. sneme.....ved aj Peter bol ten, ktory robil chyby, vid napomenutie od Pavla.....ale musi tu byt niekto, kto v mene Jezisa Krista, ak uci v oblasti viery......a Cirkev je tu aj na to aby vyucovala.....tak musi hovorit, akokeby v jeho zastupeni. JE tou viditelnou Hlavou mystickeho tela Cirkvi.....takze ziadny omyl v tom svojom tvrdeni, nevidim. Je jedna dobra kniha, cela zamerana na ekleziologiu, len neviem ci je este k dostaniu, ale vrelo odprucam kazdemu.
 
05.04.2010 - 13:52 | Euthymos | |
Re: Re: Re: Re: dogma [Reagovať]
Takže Cirkev má dve hlavy? Jednu viditeľnú a jednu neviditeľnú?
Myslím si, že v podstate sme sa aj zhodli, no jednako stále odmietam nazývať rímskeho patriarchu hlavou Kristovho tajomného tela. (Ef 5,23)
Ďakujem Ti za tvoju trpezlivosť, no pokús sa preukázať ešte trocha viac empatie.
P.S.: Myslím, že bude skutočne lepšie presunúť túto diskusiu, aby sme nespamovali túto tému... ;)
 
05.04.2010 - 16:13 | Jozef
Re: Re: Re: Re: Re: dogma [Reagovať]
Ak nechces spamovat tuto temu, tak si vymente emaily a nenarcisuj tu.
 
05.04.2010 - 21:23 | xxx
Re: Re: Re: Re: Re: Re: dogma [Reagovať]
úbohé.
 
03.04.2010 - 13:58 | Athanasios
Re: Re: Re: Re: na všetky RE [Reagovať]
Myslíš na pôvodné nicejsko-carihradské vyznanie viery, ktoré neobsahuje dodatok Filioque?
 
04.04.2010 - 21:55 | Jozef |
Re: Re: Re: Re: Re: na všetky RE [Reagovať]
Eh chlapci. Na odlahcenie jeden vtip, co som dakedy davno pocul a ma iritoval. :)

Okiadza pravoslavny diakon prestol z jednej strany a omylom do neho buchne kadidelnicou. Okiadza z druhej strany a zase omylom buchne do prestola. Tu mnu pravoslavny pop hovori:"Pocuvaj, davaj pozor, lebo ešte raz buchnes s kadidelnicou do prestola a uz to budu greckokatolici opakovat..." :)
 
04.04.2010 - 14:13 | Euthymos | |
malá otázka [Reagovať]
Ako to je s Božou milosťou? Môže pôsobiť proti slobodnej vôli človeka?
 
13.04.2010 - 23:11 | martin
Re: Re: Re: Re: na všetky RE [Reagovať]
Milý Michalku. Neviem,čo si práve prečítal a na čo si reagoval,ale rozhodne to,z čoho si ma "obvinil" som nijako nespomínal. Hlavne, že si sa vyvŕšil a aj ked ti to niektorí iní naznačili,že si asi nepochopil,čo bolo napísané, nechal si to tak a svoje deduktívne "odhalenie" a obvinenie si ani neodvolal a už vôbec nie,aby si sa ospravedlnil.Nuž čo. Je asi dobré si niekedy do niekoho kopnúť ... :-/ Ale dobre, nechaj tak. Pohodička, pohoda. Príjemné dni a uvažovania ti prajem.
 
14.04.2010 - 09:22 | Michael
Re: Re: Re: Re: Re: na všetky RE [Reagovať]
No ty sa tu nijako svojimi jednostranne naucenymi frazami na nikom nevyvrsujes....(Pr. Jozef,..) Ano mas pravdu obvinil som ta zo zavadzania a hlasania bludov,.....pretoze ak davas na jednu rovinu ....akceptovanie a preberenie latinskych liturg. prvkov.....s... akceptovanim lat.(neviem co to je za pojem lat. dogma) dogiem ako nieco co ohrozuje Vychodnych katolikov.....tak si stojim za tym ze si povedal blud.......celkovo.....mozme sa tu hrat so slovickami.....ak nezoberieme si za fakt, ze musi byt niekto na Zemi, kto v oblasti viery a mravov vyucuje s pomocou Sv. Ducha Boziu Pravdu.....ak toto nezoberieme za svoje.....tak je nam tu zbytocne sa bavit o tom ci taka a onaka dogma, ci ten alebo onen biskup mal pravdu.......proste zaruka NEOMYLNOSTI v Cirkvi musi BYT.
P.S. Martin, ak som sa ta dotkol prepac, ale tvoje reakcie voci inym nie su v nicom odlisne!
 
14.04.2010 - 15:06 | Jozef |
Re: Re: Re: Re: Re: Re: na všetky RE [Reagovať]
Michael,

jednemu nerozumiem, vysvetli mi to. Ked niekto povie, ze to, co povedal papez neplati pre vychodnu cirkev,lebo v kanone pre vychodne cirkvi sa to "neguje". A to je nejaky kanon viac, ako to, co povie papez?
 
14.04.2010 - 21:32 | Michael
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: na všetky RE [Reagovať]
Jozef neviem ti odpovedat, lebo vychodne kanony nepoznam celkom....skor sa zaujimam o historiu. Ci uz cirkevnu, ale hlavne svetsku.
 
15.04.2010 - 20:58 | Athanasios
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: na všetky RE [Reagovať]
Pozri sa kto je podpísaný pod Kódexom kánonov východných cirkví...
 
16.04.2010 - 09:24 | Jozef
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: na všetky RE [Reagovať]
No ale ked nieco vyhlasi pre celu Cirkev, tak potom to asi plati, ze?
 
16.04.2010 - 13:13 | andreios |
K platnosti dokumentov [Reagovať]
A keď vyhlási, že to pre východné cirkvi neplatí, tak asi to neplatí. Nedôslednosť mnohých vatikánskych dokumentov je, že mnohé dokumenty pre celú cirkev sú pre celú cirkev sui iuris = rímskokatolícku, keďže rímsky biskup je aj hlava (patriarcha) pre celú západnú cirkev. V dokumentoch sa to takouto formuláciou neuvádza, ale je to jasné z ich povahy a vymedzení o platnosti dokumentov (napr. kan. 1492 CCEO).
 
14.04.2010 - 15:07 | Jozef |
Re: Re: Re: Re: Re: Re: na všetky RE [Reagovať]
Michael,

jednemu nerozumiem, vysvetli mi to. Ked niekto povie, ze to, co povedal papez neplati pre vychodnu cirkev,lebo v kanone pre vychodne cirkvi sa to \"neguje\". A to je nejaky kanon viac, ako to, co povie papez?
 
11.03.2010 - 16:45 | andreios |
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: [Reagovať]
Jozef, by ma celkom zaujímala Tvoja odpoveď.
 
11.03.2010 - 22:21 | Jozef |
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: [Reagovať]
Napis mi na ktoru otazku (od koho a cas pridania),lebo sa v tom uz nevyznam).Diky.
 
22.02.2010 - 22:14 | martin
Re: Re: Re: Re: Re: Re: [Reagovať]
Sú verejne dostupné a prístupné informácie o tom, že tam bol už vlastne problém aj s akceptáciou našich ženatých kňazov, nakoľko rímokatolíci tam boli dominantnou denomináciou a svoj vplyv sa snažili presadzovať aj do týchto oblastí, teda do výberu, akých kňazov má tam gréckokatolícka Cirkev posielať ... To len ako malý príkladík o situácii tam v období prelomu 19.a 20.storočia, lebo tých snáh o zasahovanie bolo žiaľ viac. A "myšlienka" o pozitívach latinizácie (nielen tam) je skutočne veľmi zaujímavá. Nezmienim sa teraz o konrétnostiach(hoci to sú veľmi známe veci), spomeniem konkrétny dôsledok latinizácie v Amerike na prisťahovalcov, našich veriacich: v prvej vlne, teda okolo r.1900 v dôsledku latinizačných snáh a tlaku na našu Cirkev, odišla k Pravoslávnym približne tretina.O pár rokov na to (okolo r.1930) - po neustávajúcom tlaku Ríma (aj) v otázke štruktúry Východnej Cirkvi v Amerike (a výbere kňazov- pre nich ženatí kňazi boli pohoršením a hrozbou čistoty ich neženatého kňazstva...)- ďalšia tretina Cirkvi sa vrátila k Pravosláviu.
Takže, fakt latinizácia priniesla pozitíva...
 
13.03.2010 - 06:29 | Jozef |
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: [Reagovať]
Martin, a to fakt si myslis, ze je nejaka vyhoda ak su knazi zenaty?

Ja si to vobec nemyslim. Ja v podstate v tom nevidim ziadnu vyhodu pre veriacich. Jedine pre bohoslovcov, ze sa mozu ozenit.

V podstate teraz som prvykrat vo farnosti so zenatym knazom a je to super. Ale od detstva mi Boh pozehnal knazov reholnikov, ktory boli da sa povedat svätci: o.Majovsky, o. Cvercko,atd.

Tu v LM mali spissku synodu a jedna bunka ziadala, aby sa knazi mohli zenit. A ja im hovorim a co mate zle knaza? Pozrite ako sa venuje mladezi? (bol to salezian, skvely clovek).

A tu v evanjelickej cirkvi v jednej obci sa veriaci postavili proti svojmu pastorovi, lebo si so zenou vzali nejake siroty z domova. A veriaci nato, ze oni ich nebudu zivit. ???

Co bolo pred 200 rokmi ma Ti poviem pravdu ani velmi nezaujima, lebo dnes je realita uplne ina, a nema zmysel jatrit stare rany.
 
21.02.2010 - 18:23 | Anna
Re: Re: Re: Re: Re: [Reagovať]
Drahý priateľu, z Tvojich reakcií mám pocit, že máš strach z vplyvu západného obradu. Neboj sa, čo je od Boha to pretrvá. Veď si len spomeň na celý priebeh života Izraelského národa v strom zákone, potom život prvých kresťanov, potom prácu sv. Cyrila a Metóda a najnovšie nedávnu minulosť komunizmu. Keby to nebolo dané od Boha určite by už bola Cirkev zanikla, alebo sa nejako zdeformovala. Neboj sa, západní sú najmenšou hrozbou v dnešnej dobe. Pozri sa pozornejšie na všetky tie hrozby Zlého - televízor, internet, morálka, drogy, mnoho poloprávd, ktoré nám vyhovujú a iné čo sú oko nás, toto je náš spoločný a najväčší nepriateľ. Nemyslíš?
 
21.02.2010 - 21:41 | Jozef |
Re: Re: Re: Re: Re: Re: [Reagovať]
Mna v suvislosti s nasim obradom a nejakou latinizaciou napada tento citat zo sv.Pisma:
"Evanjelium podľa Lukáša - kapitola 17

33 Kto sa bude usilovať zachrániť si život, stratí ho, a kto ho stratí, získa ho. "

Snad chapete, ako to myslim.
 
22.02.2010 - 00:08 | andreios |
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: [Reagovať]
"Kto je verný v najmenšom, je verný aj vo veľkom, a kto je nepoctivý v malom, je nepoctivý aj vo veľkom." Lk 16, 10
 
22.02.2010 - 21:03 | Anna
Re: Latinizácia [Reagovať]
Vieme, že tým, ktorí milujú Boha všetko osoží k dobrému... Ak Boh za nás, kto proti nám? Keď ani vlastného Syna neušetril, ale vydal ho za nás VŠETKÝCH...Rim 8,28-35, odporúčam prečítať celé.
Určite to poznáte, ekumenizmus existoval už za čias Ježiša Krista. On bol toho najväčším príkladom Jn.4,7-42 a mnoho, mnoho ďalších citátov. Mohli by ste mi prosím Vás vysvetliť v čom Vás tak veľmi obmedzuje takzvaná latinizácia, v čom je Vám osobne na škodu? Nechcem tým povedať, že máme slúžiť omše, alebo ich pobožnosti, ale prečo sa bojíte ich vplyvu. Veď rímokatolici neprídu do našej cerkvi zavádzať ich praktiky, či áno? Máte s tým takú skúsenosť? Andrej nebojte sa to určite nehrozí. Skôr si myslím, že mladí keď odídu z domu do sveta, môže sa stať že poblúdia a najhoršie bude ak to bude k inovercom v širšom slova zmysle.
 
23.02.2010 - 04:42 | Jozef |
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: [Reagovať]
Tento vers sa podla mna vobec nema aplikovat na obrad. Ale na vieru v ziveho Boha.
 
23.02.2010 - 15:42 | Anna
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: [Reagovať]
Ktorý verš máš konkrétne na mysli?, a v obrade nie je prítomný živý Boh. Trošku tomu nerozumiem, môžeš mi to vysvetliť?
 
23.02.2010 - 18:33 | Jozef |
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: [Reagovať]
Ten, co uviedol Andrej.

Obrad je prostriedok
 
23.02.2010 - 20:12 | andreios |
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: [Reagovať]
A ten verš presne hovorí o prostriedkoch - resp. celý ten úsek Písma. A obrad je tiež prostriedok. Ak teda nie sme schopní byť poctiví a verní ani v prostriedkoch, ako by sme boli schopní byť verní a poctiví v podstatnom? (por. Lk. 16,11-12)
 
23.02.2010 - 20:43 | Anna
Re: Latinizácia [Reagovať]
Andrej, ešte za soc. sme chodili na dovolenky do zahraničia a kedže som mala potrebu chodiť do kostola, tak nič mi nezabránilo nebiť s Ježišom bez ohľadu na to či to bolo v pravoslávnom chráme v Bulharsku, rímokatolickom v Juhoslávií či v Maďarsku kde sme nerozumeli ani slovo, ba dokonca v Nemecku v evanielickom. V každom chráme bolo cítiť Božiu prítomnosť len preto, že postoj môjho srdca bol nastavený na Boha bez rozdielu na chrám,jazyk,liturgiu či obrad. Bola to výnimočná situácia, ale tešilo ma že modlitbu Otče náš som sa mohla pomodliť s celým spoločenstvom. V tom bola sila a predzvesť neba. Jedno nemecké príslovie hovorí:" Meniť starých priateľov za nových je ako meniť plody za kvety". Myslím si, že to platí vo všetkých oblastiach nášho života.
 
23.02.2010 - 23:18 | andreios |
Re: Re: Latinizácia [Reagovať]
Samozrejme, v každom obrade sa dá nájsť/nachádzať Boha. Nám bol Bohom zverený ten náš byzantský - tak si myslím, že by sme tento "talent" mali zveľaďovať a nie zamieňať za iný. Možno sa niekomu zdá, že ide o maličkosť, detail, ale presne o tom hovorí Ježiš:
"Kto je verný v najmenšom, je verný aj vo veľkom, a kto je nepoctivý v malom, je nepoctivý aj vo veľkom." (Lk 16, 10)
 
26.02.2010 - 21:41 | Jozef |
Re: Re: Re: Latinizácia [Reagovať]
Andrej, ako si to myslel s tym byzantskym Bohom?

Nie je nahodou len Jeden a trojjedinny?
 
26.02.2010 - 22:52 | martin
Re: Re: Re: Re: Latinizácia [Reagovať]
??????? vravel o byzantskom obrade, nie o byzantskom Bohu... či aj túto myšlienku ti dakto poradil ? A ináč k tomu ďalšiemu akože nepochopeniu Andreiovho vecného citátu Písma: presne o tom to je. Akákoľvek "zrada" či zanechanie veľkých či väčších vecí, sa začína "zradou", zanechaním, opustením niečoho menšieho... Teda o tom to bolo, že "kto nie je verný v malom, nebude ani vo veľkom"...
 
27.02.2010 - 23:37 | Jozef |
Re: Re: Re: Re: Re: Latinizácia [Reagovať]
Martin z Vranova, ale Jezis Tym myslel, ze mame byt verny Pravde. A co este povedal, ja som Pravda, Cesta, Zivot. Nepovedal ja som obrad.

Mne nemusi nikto radit, aj ked si dam s radostou poradit.
 
26.02.2010 - 23:13 | andreios |
Re: Re: Re: Re: Latinizácia [Reagovať]
Jozef, na čom fičíš? Mal by si menej húliť, môžeš si vážne ublížiť. A možno by si mal navštíviť nejakého odborníka - ak máš už také stihomamy, že sem niekto píše o byzantskom Bohu. ;-)
 
27.02.2010 - 08:10 | Jozef |
Re: Re: Re: Re: Re: Latinizácia [Reagovať]
Sorry, zle som pochopil, co si napisal sa ospravedlnujem. Andrej, nemas pochopenie, ani pre zle pochopenie Tvojho prispevku.

Vies, co hovori Jezis o takom, co si mysli o svojom bratovi, ze potrebuje psychiatra? Matus 5,22.
 
02.03.2010 - 18:26 | andreios |
Re: [Reagovať]
http://www.grkatba.sk/index.php?option=com_content&am p;view=article&id=332 :svaeta-tyridsiatnica-vek y-post&catid=1:o-epar chii - pekný článok o Veľkom pôste na oficiálnej stránke Bratislavskej eparchie - osobitne odporúčam posledný odstavec s vysvetlením aliturgických dní.
 
02.03.2010 - 19:31 | Anna
Re: Re: Veľký pôst [Reagovať]
Ďakujem, veľmi pekný článok. Už som počula o tom úkone zmierenia, ale ešte som to nevidela - nezažila. Môže to byť silný zážitok a pekný začiatok Veľkého pôstu - času hlbšieho prežívania Božieho milosrdenstva a lásky. Prajem nám všetkým veľa Božích milostí v tomto období.
 
27.03.2010 - 11:11 | andreios |
Večiereň na začiatok Veľkého pôstu [Reagovať]
Zažil som to už viackrát a je to naozaj veľmi silné - taký správny štart do pôstu: Veľká škoda, že u nás sa to slúži málokde. Viem, že napr. v Amerike na túto večiereň príde toľko ľudí ako v nedeľu na liturgiu, ak nie viac. Je to veľmi významná bohoslužba.
 
27.03.2010 - 18:55 | Euthymos | |
Re: Večiereň na začiatok Veľkého pôstu [Reagovať]
Celá tá liturgia je úžasná. Človek si vďaka nej oveľa lepšie uvedomí, že sa niečo mení, že začína nejaké výnimočné obdobie roka. Človek po tejto večierni ostane chvíľu ticho a premýšľa...
 
05.03.2010 - 21:38 | andreios |
späť k meritu veci [Reagovať]
Celá diskusia sa zviezla trochu mimo, ale mňa by zaujímali tie úvodné otázky a prípadné odpovede: Robilo vám to problémy žiť aliturgické dni? Prestali by ste chodiť do chrámu? Resp. chodili inam, kde liturgie (omše) sú aj v aliturgické dni?
 
07.03.2010 - 20:19 | Anna
Re: späť k meritu veci [Reagovať]
Mne osobne by nerobilo problém naučiť sa obrad VPD, ale za 20 rokov som sa s tým nestretla, až minulého roku som počula o tomto obrade, že sa slúži v okresnom meste. Časovo mi to zatiaľ nevzchádza, ale dúfam že to toho roku stihnem. V okolitých dedinách sa to neslúži a ani u nás nie.
U nás je taká praktika, že cez týždeň je sv. liturgia a v piatok je krížová cesta a sv. prijímanie, ale aj to je pravda, že cez týždeň do cerkvi chodia prevážne staršie ženy a až v piatok je tých ľudí viac a aj rôzne vekové kategórie. Je to žalostne nízka účasť a myslím si, že tým skalným je to nakoniec aj jedno.
 
11.03.2010 - 16:57 | andreios |
Re: Re: späť k meritu veci [Reagovať]
Uff, tak toto ma dosť šokovalo. A prečo sa vlastne u Vás neslúži VPD? Je s tým nejaký problém? Texty aj noty sú aj na nete...
 
28.03.2010 - 12:31 | Athanasios
Re: Re: Re: späť k meritu veci [Reagovať]
Na začiatku tohtoročného Veľkého pôstu som sa veľmi potešil, keď bolo oznámené, že v našej farnosti sa budú počas neho slúžiť liturgie vopred posvätených darov. Na konci pôstu musím konštatovať v tomto smere veľké sklamanie, keďže sa odslúžilo spolu len 5 týchto liturgií počas piatkov a ani počas práve nastávajúceho Veľkého týždňa sa už žiadna konať nebude... :-(
 
28.03.2010 - 14:51 | andreios |
Re: Re: Re: Re: späť k meritu veci [Reagovať]
A predtým ste nemávali vôbec? A prečo sa v stredy u vás neslúžili VPD?
 
28.03.2010 - 15:27 | Athanasios
Re: Re: Re: Re: Re: späť k meritu veci [Reagovať]
Nie, tohto roku to u nás bolo prvýkrát. Keby sa predtým nebol robil kantorský kurz na službu vopredposvätených tak by sa neslúžili vôbec... A prečo sa neslúžili v stredy a namiesto nich sa slúžili liturgie sv. Jána Zlatoústeho tak to netuším. V takejto situácii môžeme o aliturgických dňoch naplnených napr. večierňami apod. v Prešovskej eparchii momentálne asi iba snívať :-(
 
28.03.2010 - 15:39 | andreios |
Re: Re: Re: Re: Re: Re: späť k meritu veci [Reagovať]
Nechcem sa moc vyzvedať, ale kde? A inak som dosť šokovaný, mal som pocit, že liturgie vopredposvätených sa už normálne slúžia skoro všade, snáď okrem nejakých vymierajúcich farností, resp. tvrdo latinizujúcich kňazov.
 
29.03.2010 - 18:12 | Athanasios
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: späť k meritu veci [Reagovať]
Radšej nebudem menovať. Len som chcel ilustrovať to, že situácia zďaleka nie je ideálna a nejaký ten čas to potrvá kým sa situácia zlepší.
 
29.03.2010 - 22:12 | andreios |
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: späť k meritu veci [Reagovať]
Samozrejme, nepíš meno dediny/mesta. Len napíš, či mesto alebo dedina, cirka koľko veriacich je vo farnosti a príp. aj ktorá eparchia, ak sa Ti chce.
 
30.03.2010 - 18:53 | Athanasios
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: späť k meritu [Reagovať]
Veď som už napísal, že Prešovská eparchia :-) Upresním, teda ešte, že ide o takú viacmenej štandardnú dedinu ktorá nestojí pred vymretím.
 
30.03.2010 - 21:13 | andreios |
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: späť k mer [Reagovať]
Veľmi smutné. :-(( Najmä, ak preto (ako sa zdá) neexistuje nijaký skutočný dôvod. Dnešná aj včerajšia (Veľký pondelok a utorok) liturgia vopredposvätených bola naozaj nádherná - super stichiry a čítania, ktoré nás postupne vedú k Pasche, pripravujú na slávenie sviatku nad všetky sviatky... Fakt ľutujem všetkých, ktorí o to boli ukrátení.
 
14.03.2010 - 23:27 | andreios |
Re: Re: späť k meritu veci [Reagovať]
Len tak ma to zaujíma - ako to vlastne vyzerá - tá krížová cesta a rozdávanie prijímania? Akú to má fazónu?
 
24.03.2010 - 00:15 | Michael
Re: Re: späť k meritu veci [Reagovať]
Uf tak to je moc aj na byvalych jagerskych biskupov :-)).....krizova cesta a rozdavanie prijimania.....no to by trebalo blizsie vysvetlit.
 
25.03.2010 - 12:32 | andreios |
Re: Re: Re: späť k meritu veci [Reagovať]
Ale predsa len to o niečom svedčí - aspoň mne z toho vychádza, že je to nejaký pozostatok toho, že sa nemá slúžiť svätá božská liturgia - len ten pozostatok je už úplne zdeformovaný (namiesto predpísanej bohoslužby, teda LVPD, ľudová pobožnosť prevzatá z latinského obradu). A fakt by ma zaujímalo, ako to prebieha.
 
09.03.2010 - 18:36 | KUKNITO |
Re: [Reagovať]
SUPER
 
23.03.2010 - 15:20 | Euthymos | |
Re: [Reagovať]
Počas pôstu chodím len na liturgie Vopredposvätených a Božské liturgie slávené v soboty a nedele Štyridsiatnice. Žiaľ, nemám možnosť chodiť na pôstne večierne...
Kto nezažil pôst s dodržiavaním aliturgických dní, liturgiami Vopredposvätených, zádušnými sobotami, bazilovkami... asi ťažko túto prax pochopí. No z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že takto prežitý pôst (ak sa aj postíte:)) je hlbokým duchovným zážitkom a vynikajúcou prípravou na Pánovu Paschu.
 
23.03.2010 - 15:22 | Euthymos | |
Re: Re: [Reagovať]
Osobne sa mi najviac páčia liturgie Vopredposvätených. Vďaka tým sa na svätú Štyridsiatnicu teším snáď už od Nanebovstúpenia. :)
 
23.03.2010 - 22:26 | andreios |
Re: Re: [Reagovať]
Plne s Tebou súhlasím. Len u nás málokto má šancu to naozaj zakúsiť. Keď si tu čítam, že niekde sa neslúžia ani liturgie vopredposvätených. :-((
 
23.03.2010 - 22:38 | Euthymos | |
Re: Re: Re: [Reagovať]
A keď sa aj slúžia, v mnohých prípadoch sa len odfláknu + "problém" s prekladmi...
 
23.03.2010 - 22:57 | Euthymos | |
Re: Re: Re: [Reagovať]
Neviem, či to bolo niekde na tomto fóre alebo na inej internetovej stránke, no raz v diskusii padol taký názor, že treba zreformovať liturgiu, sktrátiť ju...
No môj názor je taký, že ak ľudí nezaujme naša liturgia v súčasnej podobe, okýptená ich už vôbec nenadchne. Veď výsledok snáh o akési rýchle odslúženie či skracovanie môžeme na pozorovať na našej Cirkvi: Strata záujmu o liturgiu, nepochopenie, vkladanie cudzorodých prvkov...
Kňaz by mal v prvom rade pochopiť duchovnosť našej vlastnej liturgie, vlastného obradu. Liturgické slávenia by mal slúžiť dôstojne, s láskou k svojmu obradu. Nemal by bezdôvodne mrzačiť a skracovať liturgie (liturgické modlitby) a najmä mal by vysvetľovať našu liturgiu veriacim.
Som si takmer istý, že ak by sa liturgie slúžili tak, ako sa slúžiť majú, ak by sa aj kantori pokúšali spievať poriadne, neboli by tu tendencie niečo na našom ríte meniť (ak nepočítam organický vývoj).
Nenamýšľam si, že by naša liturgia pritiahla masy. To ani nie je jej cieľom. Skôr by som povedal, že dôstojné a správne slávenie liturgie by poskytla hlbšie prežívanie viery veriacim, ktorí majú skutočný smäd po duchovných veciach.
 
27.03.2010 - 11:26 | andreios |
Re: Re: Re: Re: [Reagovať]
Kresťanstvo in sé dnes nepriťahuje masy. Tie chodia skôr do hypermarketov, zábavných centier... Naším základným cieľom ale nie je pritiahnuť masy, ale žiť a ohlasovať Pravdu - ICa XCa. Ak budeme toto robiť poriadne (a aj v bohoslužobnej oblasti), možno nezaujmeme masy, ale isto zaujmeme tých, ktorí hľadajú a sú otvorení pre Pravdu. Ak budeme poriadne žiť Veľký pôst, necháme sa preniknúť duchovnosťou pôstnych bohoslužieb (liturgií vopredposvätených, večierní, utierní) - potom aj Paschu budeme vnímať a prežívať inak. A to isto tých, ktorí sú otvorení a hľadajúci, zaujme. Neboj sa, maličké stádo...
 
27.03.2010 - 12:01 | andreios |
Re: Re: Re: Re: Re: [Reagovať]
No, ale potom tu človek číta také, že "v našej dedine ešte nikdy VPD nebola a v okolitých tiež nie". :-(( Ak flákame naše kresťanstvo v jeho spoločnom, liturgickom prežívaní, je to znak, že ho flákame aj vo svojom vnútri. "Kto je verný v najmenšom, je verný aj vo veľkom, a kto je nepoctivý v malom, je nepoctivý aj vo veľkom." Lk 16, 10 A také niečo, prirodzene, nie je príťažlivé pre nikoho. :-(
 
25.03.2010 - 13:20 | andreios |
Re: [Reagovať]
CCEO, kánon 473, § 1: V jednotlivých monastieroch sa denne slávia božské chvály podľa pravidiel a právnych obyčají, rovnako sa denne slávi božská liturgia s výnimkou dní, vylúčených predpismi liturgických kníh.
 
02.04.2010 - 13:55 | andreios |
Re: [Reagovať]
Obdobie aliturgických dní máme pre tento rok prakticky za nami, snáď budúci rok bude pre to viacej pochopenia a bude viacej záujmu zachovávať ich.
 
02.04.2011 - 20:56 | Euthymos | |
Re: [Reagovať]
Snáď vás táto informácia povzbudí:
Odkedy majú v Trenčíne grkat farára, počas týždňa sa slávi Božská Liturgia v pondelok, stredu a piatok. Už od prvej štyridsiatnice to tam funguje tak, že v stredu a v piatok sú liturgie vopredposvätených, no a v pondelok je veľkopôstna večiereň.
 
19.04.2011 - 12:26 | andreios |
Katechézy o aliturgických dňoch [Reagovať]
Niektoré farnosti sa vraj od budúceho roku chystajú dodržiavať aliturgické dni. Zaujímalo by ma, či vo Vašej farnosti bola nejaká katechéza vysvetľujúca aliturgické dni a ich význam (príp. či ste o takej farnosti počuli).
 
19.04.2011 - 22:42 | Jozef | | www.kristus.sk
Re: Katechézy o aliturgických dňoch [Reagovať]
Toho roku poslabsie. Ale buduci verim, ze lepsie.

Este sa da kupit DVD s napemi Liturgie VPD? A kde?
 
18.02.2012 - 16:22 | andreios |
Re: Katechézy o aliturgických dňoch [Reagovať]
Prešiel rok, pôst sa začína pozajtra. Mali ste niekde katechézy k aliturgickým dňom? Chystá sa to niekto (aspoň čiastočne) zachovávať?
 
22.02.2012 - 12:16 | Jozef |
Re: Re: Katechézy o aliturgických dňoch [Reagovať]
Hej, ja sa chystám.
 
28.02.2012 - 21:46 | andreios |
Bratislavská katedrála zavádza aliturgické dni [Reagovať]
Od Krestopoklonnej nedele (tretej) sa budú aliturgické dni zachovávať aj v bratislavskej katedrále.
 
29.02.2012 - 11:40 | Athanasios
Re: Bratislavská katedrála zavádza aliturgické dni [Reagovať]
To je dobré, že aspoň niekde sa veci hýbu dopredu :-)
 
29.02.2012 - 18:09 | Jozef |
Re: Re: Bratislavská katedrála zavádza aliturgické [Reagovať]
Ako sa v Bratislave môže hýbať dopredu, keď je tam od roku 1936, napriek imigrácii z východu do BA, stále takmer rovnaký počet veriacich na Liturgiach?

Či sa to zmenilo?

Do Petržky, chodí koľko ľudí na Liturgie?
 
29.02.2012 - 22:36 | Euthymos | |
Re: Re: Bratislavská katedrála zavádza aliturgické [Reagovať]
V Trenčíne sa aliturgické dni dodržuju, odkedy je tam o. Igor. V Trnave sú cez týždeň iba liturgie vopredposvätených.
 
01.03.2012 - 12:09 | Jozef |
Re: Re: Re: Bratislavská katedrála zavádza aliturg [Reagovať]
Otec Igor ma zaujal už ako kaplán v Prešove, keď som tam pracoval v 2005-2006.
Môj rodný otec bol minulý rok v TN na rekondičnom pobyte a tiež sa mu páčilo na Liturgii v TN, že tam bolo veľa mladých rodín, okolo 100 ovečiek.

Pamätám si, keď nám raz otec Cingeľ spomínal v roku 2008 (tuším na svätení otca biskupa Petra), že ich chodí na nedeľnú liturgiu v TN 25 veriacich. A keď ich príde 27, tak sa všetci radujú.

Myslím, že aj ostatní kňazi BA eparchie by si z neho mali brať príklad. A venovať sa nekompromisne, poctivo a naplno všetkému, čo mu je zverené od Pána. A hlavne nevyrábať si modly, či zlaté teľatá z kadečoho pozemského, čo nemá byť na prvom mieste. Napr. z toho istého, ako to tu títo dvaja iosovia (Andrej ios a Martin ios, atď) prezentujú.

Majú byť nielen služobníkom Božím, ale zároveň dobrým pastierom svojich oviec.

End.
 
02.03.2012 - 21:59 | čitatelios
Re: Re: Re: Re: Bratislavská katedrála zavádza ali [Reagovať]
Pozdravujem ťa, Jozefios. Zaujímalo by ma kedy si konečne všimneš, že nick Euthymos sa nekončí na koncovku -ios.
 
04.03.2012 - 06:34 | Jozef
Re: Re: Re: Re: Re: Bratislavská katedrála zavádza [Reagovať]
Ahoj Jožku,

ta iosy ta jak i osy :)
 
05.03.2012 - 11:07 | čitatelios
grécko-katolíci :-) [Reagovať]
Jozefios, dúfam, že sa v poslednej reakcii nerozprávaš sám so sebou, keďže ja určite Jožko nie som :-D Ale teraz vážne:

Všetci sme gréckokatolíci, len ty sa cítiš viac gréckokatolík a niekto je skôr gréckokatolík. Keby niekto mal skutočný(!) problém z vecami, z ktorých sa tu obviňujete, tak by už dotyční dávno z gréckokatolíckej cirkvi vystúpili a išli by inde. Prečo sa vzájomne zbytočne napádať a provokovať...

P.S.: Mne sa grécke mená páčia, veď ich nosili veľkí svätci, ktorí sa nachádzajú v našom kalendár: Basileios o Megas - Bazil Veľký, Andreas Kretes - Andrej Krétsky, Ioannes o Chrysostomos- Ján Zlatoústy, Gregorios o Nazianzenos - Gregor Naziánsky, Athanasios Alexandreias - Atanáz Alexandrijský, Euthymios o Megas - Eutymios Veľký, Maximos o Omologetes - Maxim Vyznávač a mnohí ďalší. Mnohí z nich majú koncovku -ios/-os ;-)
 
06.03.2012 - 15:01 | Jozef
Re: grécko-katolíci :-) [Reagovať]
A po grecky by asi mala byť prípona as a nie os.
 
06.03.2012 - 21:09 | Euthymos | |
Re: Re: grécko-katolíci :-) [Reagovať]
Záleží na deklinácii. Mužské podstatné mená patria zväčša do 2. deklinácii, a teda sú zakončené koncovkou -os. Písmeno -i pred koncovkou väčšinou indikuje, že sa jedná o prídavné meno utvorené z podstatného mena alebo aj slovesa.
V 1. deklinácii sú mužské podstatné mená zakončené koncovkou -és, -as. V 3. deklinácii je to dosť rôznorodé (Poimén, Myrón a.i.).
Takmer každé z tých mien má v gréčtine svoj význam (okrem židovských mien ako Ióannes).
V každom dobrom kníhkupectve sa dá kúpiť učebnica starovekej gréčtiny.
 

Copyright © 2006-2010 zoε | O zoε | Kontakt | Mapa stránok |

NAJ.sk

Valid XHTML 1.1 Valid CSS 2.1 Webdizajn

Copyright © 2006-2010 zoε