www.zoe.sk - E-zine Prešovskej archieparchie
http://zoe.sk/?katechezy&id=192
Zoε - e-zine Prešovskej archieparchie

Mapa stránokÚvod > Liturgia > Liturgické katechézy

Dnes je: 20. júl 2019     Meniny oslavuje: Iľja, Eliáš

Zoεpédia - náhodný výber: Trojica - dôsledky t..., Boh - Boh je múdry, Diakonát.     pohľadnice

01.02.2002 | Mgr. Juraj Gradoš | Čítanosť(8700)
Vytlačiť na tlačiarni | Poslať ako tip známemu | Komentáre(0)

Človek vstupuje do Božieho domu

Človek vstupuje do Božieho domu

Ak človek prichádza na návštevu, nikdy si nezabudne uctiť domácich. Niekedy je to iba podanie rúk, či bozk, inokedy nejaká malá pozornosť pre tých, čo bývajú v dome. Ak kňaz vstupuje do Božieho domu, očistený od svojich previnení, prejavuje úctu, ktorá patrí Bohu tým, že pobozká ikonu Krista prosiac o zmierenie a velebiac jeho vykupiteľské dielo. Takisto podíde aj k ikone Bohorodičky a pobozká ju, pričom žiada od nej ochranu nielen pre seba, ale aj pre celý ľud. Pred vstupom do svätyne prosí o posilu, aby „bez odsúdenia mohol predstúpiť pred Boží vznešený trón a konať sviatostnú nekrvavú obetu.“ Tak zmierený a posilnený velebí Božie dielo v jeho živote a vstupuje do svätyne, kde si uctí evanjeliár, prestol ako aj naprestolný kríž. Všetky tieto predmety majú hlboký význam, nakoľko ide o Kristovu radostnú zvesť, miesto jeho umučenia i vzkriesenia a nástroj spásy celého ľudstva.

Boh už od čias Mojžiša a Árona žiadal, aby služobníci oltára boli pri jeho službe oblečení do iných – skvostných rúch a tak ho aj velebili. Tak aj kňazi Novej zmluvy si obliekajú svoje rúcha určené pre túto službu oltára. Ako prvé si obliekajú stichár ako rúcho určené pre slávnostné príležitosti. Nasleduje epitrachil so slovami: „Požehnaný Boh, čo vylieva svoju milosť ... sťa vzácny olej na hlave, čo steká na ... Áronovu bradu, čo steká na okraj jeho rúcha.“ Nasleduje pojas s modlitbou: „Požehnaný Boh ma silou opásal...“ a nárukavníky, pričom hovorí: „Tvoja pravica, Pane, ... nepriateľa zasiahla...“ a „Tvoje ruky ma utvorili a stvárnili. Daj mi chápavosť a osvojím si tvoju náuku.“ Tieto časti odevu symbolizujú moc a silu, ktorú má kňaz od Boha. Keď biskup vyznamená kňaza nosením nábederníka, akoby mu dal meč veleby a dôstojnosti Božej. Poslednou časťou, ktorú si kňaz oblieka na seba, je felón, pričom sa modlí: „Pane, tvoji kňazi nech sa odejú do spravodlivosti a tvoji svätí nech plesajú...“ Tak totiž, ako felón zahaľuje kňaza od hlavy až dole, tak má byť kňaz zahalený do Božej pravdy, aby mohol byť jasným svetlom pre všetkých, čo hľadajú cestu k Bohu. Pri každej časti odevu kňaz ju žehná a bozká, aby prejavil Bohu vďaku za tento dar.

Zdroj: Slovo 02/2002
Autor: Mgr. Juraj Gradoš - všetky katechézy od tohto autora (11)

Copyright © 2006-2018 zoε | O zoε | Kontakt | Mapa stránok | Ochrana osobných údajov

NAJ.sk

Valid XHTML 1.1 Valid CSS 2.1 Webdizajn

Copyright © 2006-2018 zoε