www.zoe.sk - E-zine Prešovskej archieparchie
http://zoe.sk/?katechezy&id=32
Zoε - e-zine Prešovskej archieparchie

Mapa stránokÚvod > Liturgia > Liturgické katechézy

Dnes je: 14. november 2019     Meniny oslavuje: Irma

Zoεpédia - náhodný výber: Trojica - novozákonn..., Teplota, IC XC NI KA.     pohľadnice

01.10.1994 | o. Jozafát, OSBM | Čítanosť(11246)
Vytlačiť na tlačiarni | Poslať ako tip známemu | Komentáre(0)

Proskomídia v Liturgii sv. Jána Zlatoústeho

Proskomídia v Liturgii sv. Jána Zlatoústeho

Liturgia sv. Jána Zlatoústeho sa začína už proskomídiou – teda za zatvorenými dverami ikonostasu, na bočnom prestole, naľavo z pozície veriacich (severná strana svätyne, lebo naše chrámy sú vždy orientované na východ). Tento bočný prestol sa správne volá žertveník (prothesis).

Pri proskomídii sa pripravujú Dary na Božiu Liturgiu: teda kvasený chlieb a víno zo zrelého hrozna. Neskôr chlieb na diskose a víno v čaši budú premenené počas  Božej liturgie – ale to všetko sa uskutoční nie na žertveníku, ale na prestole (oltári).

Na žertveníku sa nachádzajú dve (alebo jedna) zapálené sviece, stojací kríž, iliton, čaša, diskos, hviezda (zvizda), kopia, lyžička, prikrývky na čašu  a samozrejme chlieb – prosfora (je riadny pšeničný chlieb, ale upečený špeciálne pre Božiu liturgiu). Okrem pšeničnej múky sa pri jeho príprave používa iba droždie a voda. Niekde i štipka soli. A na žertveníku samozrejme nechýba ampulka s vodou a ampulka s vínom.

Prosfora má okrúhlu formu. Pomocou ostrej kopie kňaz z nej počas proskomídie vyberá štvorhranný (štvorcový) ahnec – baránok. Ahnec vyrezaný z prosfory má štyri uhly. Prečo? Lebo svet má štyri svetové strany a všetky jeho končiny sú posväcované Ježišom Kristom. Potom vyreže trojuholníkovú časticu pre Bohorodičku, častice pre anjelov a veriacich... Niekde je obyčaj, že kňaz z praktických dôvodov toto všetko vyreže už pred sv. liturgiou.

Proskomídia zobrazuje najmä narodenie Ježiša Krista: Prosfora predestavuje Prečiskú Bohorodičku Máriu, Ježiš Kristus pri svojom vtelení prijal ľudské telo z nej.

Ahnec sa volá ahnecom (baránkom), pretože predstavuje Ježiša Krista, ktorého starozákonné proroctvá predstavovali ako paschálneho baránka. Izraeliti každoročne zabíjali baránka a jedli ho na Paschu – na pamiatku svojho zázračného vyslobodenia sa z Egypta. Podobne ako toho paschálneho baránka, zabili Ježiša Krista. Počas proskomídie ahnec iba predstavuje Ježiša Krista, ale počas premenenia v liturgii sa ním skutočne stáva. Bude tam prítomný skutočne živý Ježiš Kristus, s telom a dušou, so svojou ľudskou a Božou prirodzenosťou.

Počas proskomídie kňaz predstavuje Svätého Ducha a jeho zostúpenie na Presvätú Bohorodičku, diakon pomáhajúci kňazovi predstavuje archanjela Gabriela (diakonov orar predstavuje krídla anjela).

Proskomídia zobrazuje predovšetkým narodenie Ježiša Krista...

Narodenie Ježiša Krista však nebolo ničím iným ako prípravou na  smrť na kríži za hriechy sveta, i keď sám bol bez hriechu. Preto sa počas proskomídie prelínajú udalosti narodenia s udalosťami utrpenia a smrti na kríži:

Kňaz kladie ahnca na diskos a narezáva ho „krestoobrazno“ (do tvaru kríža). Znázorňuje sa tým smrť Ahneca Božieho (Baránka) na kríži. Túto udalosť si pripomína kňaz pri narezávaní prosfory. Takto si pripravuje ahnec k rozdrobeniu pred prijímaním.

Potom prebodáva ahnca kopijou z pravej strany. Týmto zobrazuje prebodnutie boku Spasiteľa na kríži. Pripomína si túto udalosť slovami, že z Ježišovho boku vyšla krv a voda. Pri týchto slovách vlieva do čaše víno a pár kvapiek vody. Okolo ahnca poukladá častice...

Na diskos potom kňaz kladie zvizdu (hviezdu). Hviezda prakticky zabraňuje dotyku prikrývok. Symbolicky však: žertveník predstavuje Betlehem, diskos – jasle, do ktorých bol uložený novonarodený Spasiteľ, hviezda – tú hviezdu, ktorá viedla kráľov – mudrcov, aby našli Spasiteľa.

Pokrovy (prikrývky), ktorými kňaz prikrýva takto pripravené Dary, predstavujú plienky, do ktorých bol zavinutý Ježiš pri narodení a tiež tie plátna, do ktorých bol zavinutý Ježiš pri svojom pohrebe. Tiež znázorňujú i to, že Ježiš Kristus počas svojich prvých rokoch života žil skryto a neprejavoval navonok svoju Božiu prirodzenosť... Skutočne. Sväté písmo nám nič nehovorí o jeho detských rokoch (až na udalosť, keď mal Ježiš 12 rokov – u Lukáša 2, 41-50).

Kňaz kadí takto pripravené Dary. Predstavuje to okrem iného voňavky a kadidlo (smirn i livan), ktoré priniesli králi – mudrci novonarodenému Ježišovi, tie voňavky, ktoré priniesli myronosičky k pohrebu Ježiša Krista...

Toto všetko, čo je hore opísané, nie je plodom alegorizmu, ale si to všetko pripomína kňaz počas proskomídie jednotlivých úkonov.

Ako vidíme, Liturgia sv. Jána Zlatoústeho sa nezačína otvorením cárskych dverí ikonostasu a slovami – „Blahosloveno carstvo Otca i Syna i Svjataho Ducha...“ Ale už dávno predtým: Proskomídiou, za zatvorenými dverami ikonostasu. Prečo za ikonostasom? Eucharistia je tajomstvom, tým, že sa Božia liturgia slúži za ikonostasom, sa podčiarkuje tajomný charakter nekrvavej obety – Eucharistie, v ktorej obetujúcim i obeťou je sám Ježiš Kristus.

Čo majú robiť veriaci v chráme počas proskomídie?

Veď Božia Liturgia sa už začala!!!

V svojej mysli sa máme preniesť do čias Starého zákona, do čias, keď sa túžobne očakával príchod Spasiteľa sveta. A my ho máme s takou istou túžbou očakávať počas proskomídie a máme sa  tiež tešiť, že máme milosť u Boha, že žijeme v dobe Nového zákona, keď sa už splnili starozákonné proroctvá, máme sa tešiť, že sme dostali od Boha milosť, že sme kresťanmi – katolíkmi, že vďaka Ježišovi Kristovi sme boli pozdvihnutí do stavu Božích detí – synov (1 Jn 3, 1-2).

Kňaz počas proskomídie spomína celú Cirkev: Nebeskú i pozemskú. Modlí sa za živých i za mŕtvych pravoverných kresťanov. Preto sa i my – veriaci – počas proskomídie povznesme mysľou na nebesia a prosme svätých spravodlivých Božích, aby sa za nás prihovárali u Boha, aby sme sa i my dostali tam, kde sú oni.

Zdroj: Slovo 20/1994
Autor: o. Jozafát, OSBM - všetky katechézy od tohto autora (2)

všetky súvisiace odkazy (5) »

Liturgia Slova katechumenov
16.03.2018 | História | | Čítanosť(3246)
Liturgia Slova katechumenov
Tradícia latinčiny ožíva
11.07.2007 | Liturgia | Slovo 2007, č. 12. | Čítanosť(18314)
Tradícia latinčiny ožíva
Proskomídia - príprava darov
01.03.2002 | Liturgia | Slovo 03/2002 | Čítanosť(9070)
Proskomídia - príprava darov

všetky súvisiace články (33) »

všetky súvisiace správy (3) »

Liturgia sv. Jakuba v Prešove
23.10.2008 | Čítanosť(14358)
Liturgia sv. Jakuba v Prešove

všetky súvisiace fotogalérie (1) »

Diskos
Čítanosť(10503)
Diskos
Hviezda
Čítanosť(8442)
Hviezda

všetky súvisiace heslá (19) »

 

všetky komentáre »

Copyright © 2006-2018 zoε | O zoε | Kontakt | Mapa stránok | Ochrana osobných údajov

NAJ.sk

Valid XHTML 1.1 Valid CSS 2.1 Webdizajn

Copyright © 2006-2018 zoε