www.zoe.sk - E-zine Prešovskej archieparchie
http://zoe.sk/?katechezy&id=392
Zoε - e-zine Prešovskej archieparchie

Mapa stránokÚvod > Liturgia > Liturgické katechézy

Dnes je: 19. júl 2018     Meniny oslavuje: Dušana

Zoεpédia - náhodný výber: Eparchia, Farizeji, Liturgia.     pohľadnice

05.06.2007 | ThLic. Marcel Gajdoš | Čítanosť(11502)
Vytlačiť na tlačiarni | Poslať ako tip známemu | Komentáre(0)

Postup pri svätom krste II.

Postup pri svätom krste II.

Keď sú olej a voda posvätené, kňaz robí olejom tri kríže na vode, pričom spolu s ľudom tri razy spieva Aleluja. Nato zvolá: „Požehnaný Boh, ktorý osvecuje a posväcuje každého človeka prichádzajúceho na svet...“.

Ide o pridanie oleja do vody, spravidla pomocou štetca. Prvé zvolanie (v preklade Chváľte Pána) je prejavom duchovnej radosti, druhé je narážkou na krst, ktorému sa v teologickom jazyku hovorí „osvietenie“, lebo ide o preniknutie človeka nemateriálnym svetlom Božej milosti. Z tohto dôvodu sa aj Sviatok bohozjavenia (6. január) niekedy označuje ako Sviatok osvietenia.

Odpoveď na otázku, aký má toto gesto význam, nachádzame v dielach svätého Simeona Solúnskeho. Podľa neho Kristus pri svojom krste, keď naň v podobe holubice zostúpil Svätý Duch, vlastne prijal pomazanie. Na znak toho je katechumen pomazaný olejom už pri samom úkone krstu. Správnosť uvedeného výkladu potvrdzuje aj to, že pôvodne sa do vody nepridával posvätený olej, ale dokonca sväté myro. V latinskom obrade, teda v rímskokatolíckych cirkvách, existovala táto prax ešte v polovici 20. storočia.

Olej pripomína tiež olivovú ratolesť, ktorú priniesla holubica Noemovi na znak záchrany (Gn 8, 11). Ide o poukaz na jeden zo základných účinkov krstu, na oslobodenie od hriechu a nadvlády diabla.

Ďalším úkonom je pomazanie katechumena posväteným olejom na viacerých častiach tela. Ide o modlitbu, ibaže sprevádzanú gestami. Kňaz prosí, aby katechumen dokázal pochopiť a prijať tajomstvá Kristovej viery (čelo), aby miloval Boha nadovšetko a blížneho ako seba samého (hrudník), aby ochotne bral na seba Kristovo jarmo (plecia), aby počúval hlas evanjelia (uši), aby konal spravodlivo (ruky) a kráčal v šľapajach Kristových prikázaní (nohy).

Nasleduje samotný úkon krstu. Keďže slovo krst (po grécky baptisma alebo baptismos) znamená v preklade ponorenie, je logické, že pôvodnou praxou je udeľovanie krstu trojnásobným ponorením človeka do vody. Z uvedeného dôvodu rímska Kongregácia pre východné cirkvi nariadila, aby sme sa vrátili k originálnej praxi a prinajmenšom deti, ak nie sú choré alebo neduživé, krstili ponorením.

Tiež Katechizmus Katolíckej cirkvi hovorí, že východné cirkvi krstia trojnásobným ponorením (čl. 1240). Spomínajú to aj ďalšie dokumenty, napríklad Inštrukcia na aplikáciu bohoslužobných predpisov Kódexu kánonov východných cirkví (čl. 48). (V súvislosti s krstom ponorením však pripomína aj to, že sa má zavádzať s rozvahou – poznámka cenzora.)

Ponorenie je plnším znakom tajomstva, ktoré sa s človekom deje, než obliatie. Krst totiž nielen zmýva hriechy, ale znamená tiež smrť starého človeka a zrod nového. Keď sa na kratučký moment nad človekom zatvorí hladina vody, symbolizuje to smrť starého človeka. Jeho opätovné vynorenie symbolizuje zmŕtvychvstanie, zrod nového človeka. Práve preto svätý Pavol hovorí, že krstom sme boli spolu s Ježišom pochovaní v smrť (Rim 6, 4).

Krst ponorením nás teda vedie k pôvodnej praxi a hlbšiemu prežívaniu tajomstiev viery. Rodičia sa ponorenia dieťaťa do vody nemusia báť. Kňaz mu najprv svojou rukou zakryje ústa a zatvorí nosné dierky. Dieťa má navyše do určitého veku reflex nenadýchnuť sa, keď sa ocitne vo vode. Samozrejme, ak je chladno, bohoslužobný priestor treba vykúriť a pripraviť naozaj teplú vodu, aká sa používa bežne pri kúpaní dieťaťa.

Krst ponorením nás teda vedie k pôvodnej praxi a hlbšiemu prežívaniu tajomstiev viery. Rodičia sa ponorenia dieťaťa do vody nemusia báť. Kňaz mu najprv svojou rukou zakryje ústa a zatvorí nosné dierky. Dieťa má navyše do určitého veku reflex nenadýchnuť sa, keď sa ocitne vo vode. Samozrejme, ak je chladno, bohoslužobný priestor treba vykúriť a pripraviť naozaj teplú vodu, aká sa používa bežne pri kúpaní dieťaťa.

Ponáranie katechumena, prípadne oblievanie jeho hlavy, sa koná trikrát na znak troch božských osôb. Sprevádzajú ho slová: „Krstí sa Boží služobník“ alebo „Božia služobníčka“ – kňaz povie meno – „v mene Otca i Syna i Svätého Ducha. Amen.“ Formula je pasívna, aby sa nezdôrazňovalo konanie kňaza, ale konanie Boha.

Zdroj: Slovo 2007, č. 8.
Autor: ThLic. Marcel Gajdoš - všetky katechézy od tohto autora (15)
Samostatné slávenie krstu alebo myropomazania I.
13.11.2007 | Liturgia | Slovo 2007, č. 16. | Čítanosť(12672)
Samostatné slávenie krstu alebo myropomazania I.
Postup pri krste a myropomazaní II.
13.11.2007 | Liturgia | Slovo 2007, č. 14. | Čítanosť(14106)
Postup pri krste a myropomazaní II.

všetky súvisiace články (7) »

Sviatok Bohozjavenia Pána
16.01.2016 | Čítanosť(2285)
Sviatok Bohozjavenia Pána

všetky súvisiace správy (6) »

všetky súvisiace fotogalérie (1) »

Sväté Bohozjavenie nášho Pána, Boha a Spasiteľa Ježiša Krista.
6. január | Čížek, A.: Synaxár životy svätých. Spolok b. P.P. Gojdiča : Prešov, 1998. ISBN 80-967341-1-3.; ; | Čítanosť(208)
Sväté Bohozjavenie nášho Pána, Boha a Spasiteľa Ježiša Krista.

všetky súvisiace životopisy svätcov (3) »

Iniciácia
Čítanosť(7914)
Iniciácia

všetky súvisiace heslá (5) »

 

všetky komentáre »

Copyright © 2006-2018 zoε | O zoε | Kontakt | Mapa stránok | Ochrana osobných údajov

NAJ.sk

Valid XHTML 1.1 Valid CSS 2.1 Webdizajn

Copyright © 2006-2018 zoε