www.zoe.sk - E-zine Prešovskej archieparchie
http://zoe.sk/?publikacie&id=92
Zoε - e-zine Prešovskej archieparchie

Mapa stránokÚvod > Teológia > Publikácie

Dnes je: 26. september 2017     Meniny oslavuje: Edita

Zoεpédia - náhodný výber: Antiseminitizmus, Boh - je jednoduchý, Liturgické knihy.     pohľadnice

16.04.2013 | PaedDr. o. diakon Rudolf Hreňo | Čítanosť(2471)
Vytlačiť na tlačiarni | Poslať ako tip známemu

Symbolika byzantského obradu v živote žiaka

Anotácia:

Úvod

Neustále nás obklopujú mnohé symboly, značky, usmernenia a nariadenia. Každý z nich nám chce niečo povedať. Každý má svoj zmysel a podstatu, chce nás k niečomu priviesť. Či už na jednej strane pochopiť zmysel existencie, alebo vedieť, čo môžem a čo smiem, alebo dokonca nám mnohé symboly ukazujú, ako prežívať svoj vzťah s Bohom. Všade okolo nás je množstvo znakov a symbolov, ktoré nám môžu pomôcť lepšie pochopiť Ježiša Krista a náš život s ním. Cesta pochopenia vlastnej existencie a svojho vlastného života začína tam, kde začína každá existencia bytia. Tak, ako človek vychádza od Boha, v ňom žije, a k nemu aj smeruje, tak môžeme cez symboly poznať, čo Boh pre nás urobil a čo vo svojej prozreteľnosti ešte urobí. V Svätej božskej liturgii nášho otca svätého Jána Zlatoústeho môžeme cez symboly hlbšie prežiť bohoslužbu, ale hlavne môžeme pozorovať veľkosť prichádzajúceho Boha, ktorý ostáva v nás tajomným spôsobom. Na lepšie pochopenie symbolov je potrebný čas, ten môžeme získať na svätej liturgii, ale aj na hodine náboženstva, kde si môžeme nielen povedať o symboloch, ale ich aj ukázať a pri následnom prežití svätej liturgie ich aj prakticky vidieť v daných úkonoch. Tieto skúsenosti ľahko prenesieme do svojho života. Touto prácou si ukážeme, ako nám symboly v svätej liturgii môžu po- môcť objaviť seba v dejinách spásy a zároveň ukázať aj Ježiša, s ktorým sa stretávame nielen v chráme, ale v každom človeku okolo seba. Človek potrebuje poznať Ježiša Krista a všetko, čo robil, učil a konal, pretože iba jeho život nám môže ukázať dokonalú slobodu. On nám môže ukázať, ako sa nedať zlákať materiálnym svetom, ako si zachovať zdravý odstup. Veľkú časť pravdy o živote Ježiša môžeme poznávať tým, že neustále prichádzame do chrámu, kde nás obklopujú útržky z jeho života. Kde sa nám on sám dáva. Tu v chráme môžeme načerpať z jeho sily a kráčať svetom. A to je dôvod, prečo spoznávať veci okolo seba v chráme a všade, kde sme. Veď symboly a znaky nám môžu odkryť nielen nové poznanie Ježiša Krista, ale hlavne nám ukážu cestu k spoznávaniu seba. Lebo symbol je určitým tajomstvom, ktoré sa odkrýva neustálym skúmaním. Poznávané symboly nám postupne odkryjú život Ježiša. Samotným prvkom, ktorý neustále priťahuje našu pozornosť, je tajomstvo. Čo potvrdzuje aj Katechizmus Katolíckej cirkvi: „Kristovo tajomstvo je rozhodujúcim svetlom tajomstva stvorenia; zjavuje cieľ, pre ktorý „na počiatku stvoril 5 Boh nebo a zem“ (Gn 1, 1).“ (KKC 280) Tajomstvo ako také nám necháva stvoriteľský priestor na našu úvahu, ako sa priblížiť k Bohu. A zároveň nám ponúka priestor na to, ako Božiu prítomnosť kontemplovať a premieňať v svojom živote.

4 Praktické ukážky vyučovacích hodín

Skúsime si na niekoľkých rozpracovaných témach ukázať možnosť využitia našich poznatkov zo svätej liturgie na vyučovaní náboženstva a náboženskej výchovy na školách. Každého nesmierne poteší materiál, ktorý sa dá použiť viacerými spôsobmi, podľa toho, ako to učiteľ potrebuje. Poradie autorov je zoradené podľa potreby katechézy a nie podľa dokumentov citácií ISO 690 a 690-2. Vzhľadom k daným skutočnostiam sa aj niektoré texty opakujú, aby bolo ľahšie rozpoznateľné, ktoré texty boli použité na vyučovaní. No každý učiteľ si môže daný text doplniť z predchádzajúcich kapitol podľa svojej potreby.

4.1 Chrám

Alternatívna hodina pre 4. ročník Základnej školy
Kľúčové pojmy: symbol, znak, tajomstvo, skrytý význam
Ciele vyučovacej hodiny:
Kognitívny: pomenovať, čo vidí, zoradiť obrázky, analyzovať zloženie chrámu.
Afektívny: dokáže vnímať existenciu symbolov a znakov, reagovať na ne a vedieť ich vnímať.
Psychomotorický: rozlíšiť symbol a znak, vysvetliť, vytvoriť vlastnými silami obraz rozloženia chrámu.
Pomôcky: ceruzka, papier, fotoaparát. Metódy: exkurzia, kreslenie, dialóg.
Model obsahovej línie: antropologický. Stratégia vyučovacej hodiny: kombinovaná.

Priebeh vyučovacej hodiny: Úvod (1 min) Hodinu začíname stretnutím detí v triede. Na úvod im povieme, kam ideme, ale namiesto odpovedania na bežnú otázku „prečo“, im poviem, aby všetko pozorne sledovali. Spoločne navštívime chrám, hneď pri vstupe sa pomodlíme. Tu žiakom vysvetlím, že budeme spoločne sledovať, čo sa všetko v chráme nachádza, zároveň sa pokúsime povedať, čo to je. Presun do chrámu. Cesta trvala asi 5 minút. Je to cesta zo Spojenej školy Tarasa Ševčenka z ulice Sládkovičova, do Katedrálneho chrámu svätého Jána Krstiteľa v Prešove.

Ak vás táto téma zaujíma, danu publikáciu si môžete zakúpiť v Predajni Petra na Hlavnej ul. v Prešove.

 

Autor: PaedDr. o. diakon Rudolf Hreňo - všetky publikácie od tohto autora (2)

Copyright © 2006-2010 zoε | O zoε | Kontakt | Mapa stránok |

NAJ.sk

Valid XHTML 1.1 Valid CSS 2.1 Webdizajn

Copyright © 2006-2010 zoε