www.zoe.sk - E-zine Prešovskej archieparchie
http://zoe.sk/?svatci&id=147
Zoε - e-zine Prešovskej archieparchie

Mapa stránokÚvod > Liturgia > Svätci

Dnes je: 15. december 2017     Meniny oslavuje: Ivica

Zoεpédia - náhodný výber: Trojica, Ambón, Ikonoklazmus.     pohľadnice

8. december | Čítanosť(1011)
Vytlačiť na tlačiarni | Poslať ako tip známemu

Počatie presvätej Bohorodičky svätou Annou.

Počatie presvätej Bohorodičky svätou Annou.
Byzantská ikonografia hľadí na počatie svätou Annou realisticky: cez otvorenú bránu vidno za dvoma postavami lôžko, symbol manželskej lásky. Červený závoj rozprestretý medzi strechami budov, naznačuje , že sa udalosť odohráva vo vnútri stavby, čo zobrazenie manželského lôžka dopĺňa. Stretnutie pred Krásnou branou teba dostáva symbolický význam, že tajomné počatie sa udialo podľa Božej vôle. Od 16. do 18. storočia, bol hlavný námet obohacovaný o dva malé výjavy uložené v horných rohoch ikony. V ľavom vidno Joachima na púšti, ako mu anjel oznamuje, že jeho manželka počne dieťa. V druhom rohu vidno svätú Annu v rozkvitnutej záhrade, ako sa pozerá na vrabčie hniezdo; myšlienka na vlastnú neplodnosť ju dojíma k slzám a prosí Boha, aby sa rozhodol obdarovať ju dieťaťom. Za kríkmi sa už zjavuje Pánov anjel, aby jej zvestoval, že jej modlitby boli vypočuté. 
 
 Krátke dejiny:
1)Starodávny a hlboký kult k Presvätej Bohorodičke, ktorý je významnou črtou východnej cirkvi, sa prejavuje vo veľkom množstve mariánskych (bohorodičných) sviatkov v našom cirkevnom kalendári. Tieto sviatky nám predstavujú najdôležitejšie momenty zo života Božej Matky od jej zázračného počatia až do slávneho zosnutia. Evanjelium nehovorí veľa o živote Presvätej Panny Márie, a preto sa niet čo diviť, že väčšina bohorodičných sviatkov sa nezakladá na udalostiach z evanjelia, ale skôr na kresťanskej tradícii a na rozprávaniach apokryfných kníh prvých storočí. Medzi ne patrí aj sviatok Počatia, ktorý naša Cirkev slávi 8. (resp. pôvodne 9.decembra). Tento sviatok má osobitné dejiny na východe a na západe. Zmienka o tomto sviatku sa nachádza v typikone sv. Sávu z 5. stor., avšak jeho rozvoj a rozšírenie pripadá až na 8. stor. V tomto storočí sv. Andrei Krétsky zostavil službu sviatku a Gregor Nikomédsky a Ján Eubejský ho oslavujú vo svojich homíliách. V 9. stor. bol tento sviatok rozšírený už po celom byzantskom cisárstve. Majú ho všetky východné cirkvi. Sviatok Počatia mal oddávna rôzne názvy. K najstarším patrí: Zvestovanie počatia sv. Bohorodičke“. V konštitúcii o sviatkoch cisára Manuela Kommena (1143 -1181) sa nazýva „Počatie našej presvätej Božej matky”. Slovanský prológ má „Počatie svätej bohomatky Anny, keď počala svätú Bohorodičku. Slovanské typikony vo všeobecnosti nazývajú „Počatie blaženej Anny“ alebo „Počatie sv. Anny, keď počala presvätú Bohorodičku (presvätou Bohorodičkou). Po vyhlásení dogmy o Nepoškvrnenom počatí začala Gréckokatolícka cirkev v Haliči nazývať sviatok Počatia Bohorodičky sv. Annou „Nepoškvrnené počatie presvätej Bohorodičky“. Ľvovská synoda (1891) medzi mariánskymi sviatkami uvádzala aj sviatok Nepoškvrneného počatia a prikázala ho sláviť ako veľký bohorodičný sviatok s jedným dňom predprazdenstva a siedmymi dňami poprazdenstva. Synoda tiež schválila službu Nepoškvrnenému počatiu, ktorú zostavil o. Izydor Doľnycký a nariadila, aby sa používala vo všetkých chrámoch. Rímska reforma našich liturgických kníh vrátila sviatku pôvodný názov Počatie sv. Anny, keď počala presvätú Bohorodičku a predpisuje ho všeobecne sláviť 9. decembra.

 

Copyright © 2006-2010 zoε | O zoε | Kontakt | Mapa stránok |

NAJ.sk

Valid XHTML 1.1 Valid CSS 2.1 Webdizajn

Copyright © 2006-2010 zoε